Svarta skruvsnäckor
Svarta skruvsnäckor

1, 2 och 3 mars

fredag 4 mars 2011 Brufut, Gambia

Tisdag 1/3
Tidigt ner till poolen för att boka solstolar. Inte lika varmt i dag. Efter lunchen gick vi en långpromenad på stranden bort till udden vid Kotu Point, varifrån vi såg bort till BungalowBeach Hotel. Vi hittade en del svarta skruvsnäckor och i en av dem bodde en krabba som vi försöker avhysa. Promenaden på ca 5 km avslutades med ett dopp i havet.

Onsdag 2/3
Kl. 10 åkte vi till Bubas barns skola. Vi körde genom Serrekunda och vilket härligt folkliv det är där. Man skulle kunna åka fram och tillbaka och bara njuta av det.

Pengarna Buba fick i går för att fixa bakaxeln, hade gått åt till en kulled i framvagnen och fläktrem. P.g.a. av oljudet i i bakaxeln hade han missat en körning i går av en engelsk familj till både Banjul och Serrekunda, eftersom de inte tordes åka med en så risig bil. Vi grävde i plånboken så att han kan fixa problemet och också lösa ut licensen för turisttaxi chaufförer.

Vi gick runt i klasserna i skolan och i varje klass möttes vi av att alla barnen ställde sig upp och unisont hälsade oss välkomna.

På hotellet försökte jag få kontakt med Internet men förgäves. Tillgängligheten är t.o.m. sämre än på BB och ändå är det ett större hotell och Ving skryter med att det finns trådlöst internet.

Vi solade en stund vid övre ”pensionärspoolen” och fick besök av några fåglar.

Ett holländskt par kom och ville kolla vårt rum, då de fått ett alltför risigt. Efter en stund gjorde de tummen upp, eftersom de skulle få byta rum.

På kvällen blev det middag på den andra restaurangen Flamingo på hotellet. Kyparen lovade att jag skulle få slänga honom i poolen om inte maten var till belåtenhet. Han slapp ett bad.

Torsdag 3/3
Solning vid poolen på förmiddagen. Vid lunch började svenskarna som skulle hem i dag att göra sig i ordning. Vi tog en promenad söderut på stranden. Vi stannade och kollade på fiskarna som halade in ett jättestort nät och fångsten blev ganska riklig. Stora och små fiskar och några krabbor. En kille visade oss en stingrocka som han tog bort giftgadden på. Fisken behöll han men grävde ner gadden djupt i sanden.

Jag gjorde åter ett tappert försök att lägga in i Resdagboken, men det är bedrövligt att ett så stort hotell har sådan usel internetanslutning! Bättre lycka i morgon kanske.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige