Lindas hus
Lindas hus

4, 5 och 6 mars

måndag 7 mars 2011 Brufut, Gambia

Fredag 4/3
Tidigt ner till strandpoolen för solning och lunch. Sedan dök ett 15-tal apor upp och snodde runt bland gästerna. En ryckte åt sig en plastkasse och en annan snodde en godisbit ur händerna på en dam.

Kl. 17 kom Buba och vi åkte till BB Hotel. Där möttes vi av många i personalen som hälsade oss välkomna tillbaka. Vi bjöd Buba på middag och då tog han upp att han och barnen vill byta skola till en som är 5 min gångväg hemifrån. Dessutom är den betydligt billigare än nuvarande. Vi ska kolla den på tisdag. Tråkigt nog var det även i år väldigt lite gäster på BB, men vi träffade familjen från flyget som tyckte att hotellet passade bra för deras barn och som att det är ett perfekt hotell för en barnfamilj som är i Gambia för första gången.

Lördag 5/3
Solning vid poolen som vanligt. På eftermiddagen tog Bertil en promenad på stranden medan Barbro låg kvar vid poolen.

På kvällen gick vi till African Queen och festade till lite grand. Plankstek och en flaska rött. Vi satte oss i hotellbaren en stund och Barbro tog kort på 3 kypare som stod och tittade på fotbollsmatchen på TV. Efteråt kom 2 av dem fram och ville att vi skulle radera kortet, så att de inte skulle kunna få problem med att någon såg att de maskade på jobbet.

Söndag 6/3
Tidigt ner till poolen för att boka bra platser, eftersom vi bara skulle vara där till lunch. Bertil filmade varanen i dammen, apor som lekte och en stor flock gamar som verkade ha konferens på den stora gräsmattan.

Kl. 15 kom Buba och hämtade oss. Det syntes direkt att det var något som var fel och efter ett tag talade han om att han varit dålig i magen sedan middagen på Bungalow Beach. Han är ju inte van med så mycket och fet mat, grillad kyckling och pommes frites.

Vi hittade Lindas röda hus, söder om Bijilo. Det är otroligt att hon lyckats byggas huset på mindre än 6 månader. Vi var ju med förra året i mars när grunden lades. Buba var helt förstummad över att någon lyckats bygga ett hus så snabbt. Normalt tar det minst ett par år. Huset är jättefint i 2 våningar med en balkong, utan räcken, på övervåningen med en helt underbar utsikt över Atlanten.

Buba fick skäll av Linda för att han lånat 500 dalasi i november utan att betala tillbaka. Han kopplade på stora charmen och sa att även om Linda sa att han aldrig ska få låna igen, kommer han att fråga henne igen om det kniper. Han får ju alla att falla med sitt leende. Skulden ordnade vi åt honom. 125 kr är ju inte mycket för oss, men en stor summa för honom.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige