Den suveräna restaurangen African Queen
Den suveräna restaurangen African Queen

7 till 11 mars

fredag 11 mars 2011 Brufut, Gambia

Måndag 7/3
Buba ringde för att han fått problem med en packning på bränsleröret så att all diesel runnit ut. Han fick 200 dalasi för att fixa det.

Sedan blev det en heldag vid poolen förutom en lång promenad på stranden.

Jag lyckades komma in på Resdagboken via lobbyns eget nätverk och skrev in några dagars noteringar. Då upptäckte jag att det inte gick att komma åt mapparna med foton m.m. på USB-minnet. Mapparna hade blivit genvägar som inte ledde någonstans. Felet hade uppstått när vi häromdagen försökt att föra över anteckningar från USB-minnet till Resdagboken via hotellets stationära datorer. Det funkade inte utan något hände med minnet.

Efter en stunds funderande lyckades Barbro lösa problemet och hitta mappar och filer. Tur att hon gått på några datakurser och lärt sig lite mer än det vanligaste. Bertil blev riktigt imponerad av att hon lyckades fixa det.

Middagen blev på African Queen. Helt underbar biffstek med lök. Vi pratade lite med ägarinnan som talade om att hon är persiska från början, men att hon bor i Karlstad.

Tisdag 8/3
Vi åkte med Buba till Fatous souvenirbutik vid Lamin Lodge. På vägen dit var vi med om något läskigt. På den nyanlagda vägen med oljegrus vid SOS barnby, blev vi omkörda av en stadsjeep i mycket hög fart. Han blev tvungen att kasta sig in framför oss för att inte krocka med mötande bilar. Resultatet blev att han kom i våldsam sladdning fram och tillbaka innan han för nedför den höga vägkanten. Där voltade bilen flera varv innan den lades sig på sidan. Vi stannade och Buba rusade fram liksom många andra. Efter en liten stund kröp föraren ur, reste sig men lade sig snart på marken. Han verkade att ha klarat sig ganska bra trots att han slagit skallen i vindrutan.

Hos Fatou gick vi runt i butiken och handlade en del, innan det sedvanliga prutandet tog vid. 2 100 dalasi mot vårt första bud på 1 100 dalasi slutade med att vi blev överens vid 1 600 dalasi.

Vi åkte sedan till den nya skolan för Bubas barn, Lighthouse Nursery and Primary School, där vi träffade rektorn som talade om vad det kommer att kosta för barnen nästa läsår.

Vi stannade till och köpte en säck ris till Bubas familj från Gunilla och Per och sedan åkte vi till batikfabriken i Serrekunda och köpte lite tyger. Vi provade också på att måla med stearin på väggbonader, som sedan ska doppas i färgbad. Ytorna med stearin tar inte åt sig av färgbadet utan behåller tygets grundfärg.

Efter en lunch på African Queen gick vi och tittade på grannhotellet Kairaba Hotel och nere på stranden drog fiskarna precis upp nätet så att vi kunde fotografera stingrocka, catfish m.m.

Onsdag 9/3
Åter en riktig slappardag vid poolen och sedan en lång promenad på stranden. Numera kan man gå ganska ostörd på stranden. Förr kom enträgna försäljare av alla de slag och ville sälja juice, frukt, solglasögon, handdukar, livremmar m.m. I dag var det faktiskt en juiceförsäljare som var ovanligt tjatig, men till slut blev vi av med honom.

På Facebook fick Bertil i går en hälsning från sin gamla arbetskamrat Håkan, som befinner sig ca 12 mil väster om oss på Kap Verdeöarna. Synd att de inte också hade valt Gambia.

Planeringen för hemresan har börjat. Buba blev alldeles chockad i går när vi sa att han ska hämta oss på torsdag för resa till flygplatsen. Han var säker på att vi bara varit här en vecka och att det var ytterligare en vecka kvar.

Summering av hotellet Senegambia Beach Hotel:
Receptionen: Inte särskilt serviceminded.
Internettillgänglighet: Usel
Rummen: Duger men inte mer och vi saknar verkligen möjligheten att fixa frukost och lunch själva.
I resan ingående middagar och frukostar: Ok men inte mer
Poolerna: Mycket välskötta och trevliga.
Strandbaren: OK men man ledsnar på menyn efter två dagar.
Stranden: Inte lika fin som på Bungalow Beach Hotel.
Närhet till andra restauranger: Utmärkt
Djurliv: Rikligt med apor, fåglar, gamar m.m.
Välbokat: Många gäster från olika länder. Ankomster och avresor i stort sett varje dag.

Torsdag 10/3
Solning vid poolen på förmiddagen och lunch på strandbaren innan vi packade färdigt. Buba hämtade oss kl. 14 och strax innan kom Linda med väska med kläder som ska med hem till Sverige för att säljas under sommaren.

Kl. 14.30 var vi vid flygplatsen och kunde checka in direkt utan kö. Vi fick också betala den obligatoriska avgiften för utvecklingen av flygplatsen. Det kostade EUR 20 per person. Vi tog en Cola med Buba innan vi sa adjö och gick genom säkerhetskontrollen. Precis som på alla flygplatser är det svindyrt att äta och dricka där. T.ex. kostade 4 cl whisky 90 dalasi vilket är samma pris som man kunde köpa en liter för i affären utanför hotellet.

Avgången till Sverige via Las Palmas är kl 17. 20 (18.20 svensk tid) och landning i Sverige är beräknad till kl. 03.20.

Det har varit en härlig semester med mycket solande, några utflykter och lite bad. Däremot var det tråkigt att internetanslutningen var så katastrofalt dålig att det inte gick att uppdatera Resdagboken dagligen. Därför kommer inte heller bilderna först nu.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige