Bang Tao

fredag 11 mars 2011 Bang Tao Beach, Phuket, Thailand

Den sista anhalten blev Bang Tao. Vi tog en taxi från hotellet i Ao Nang och fick se Krabi ifrån land som omväxling. Krabi är verkligen vackert med sina kantiga, trädbeklädda klippor och vi satt en stor del av resan och bara njöt av utsikten. Liv somnade så vi hade tur. Sedan åkte vi över bron till Phuket och där blir landskapet annorlunda mer mjuka kullar än kantigt.
Vår chaufför hade under hela resan ringt runt för att kolla vägen till hotellet, tror vi, för det vi förstod var hotellnamnet på nästa hotell. När vi väl kom till Bang Tao hade resan tagit drygt två timmar och vi började bli hungriga. När vi märkte att han inte visste vart han skulle så fick han numret till vårt hotell, men trots guidning från hotellet och åtskilliga telefonsamtal så tog det 40 minuter att hitta hotellet. Rätt mörbultade hoppade vi ut med en onöjd tjej.
Kan det vara så svårt att förklara vägen?
Bang Tao är en riktig liten sovhåla jämfört med var vi varit innan, men stranden är fantastisk och tidvattnet gör att man har vattnet under solstolen vid lunch men 10-15 meter bort mitt på eftermiddagen dessutom är det långgrunt så perfekt för barnen. Ja, åtminstone om man badar i den delen där vi var för längst söderut så ska det gå vågor.
I Bang Tao mötte vi upp resten av släkten igen för att fira Arvids 1-årsdag. Han fick en dag med mycket badande, sandätande och lekande. Vi sjöng för honom vid lunch och han satt och lyste vid sin bordsända. På kvällen gick vi på en riktig svenskrestaurang Mama Mia enligt födelsedagsbarnets önskemål.

Emma Petersson