San Sebastian

torsdag 24 mars 2011 San Sebastián, Baskien, Spanien

Hej hej!

Nu har vi varit i San Sebastian i tva dagar och har ar fantastiskt vackert! Vi gillar Baskien bada tva, god mat och fantastisk natur med mycket berg och mycket gronska (till skillnad fran resten av spanien vi akt igenom dar det mest varit torrt och kargt landskap). Eftersom har ar sa vackert har vi beslutat oss for att resa runt lite mer i Baskien. Imorgon aker vi vidare till Hendaya som ligger pa den franska sidan av Baskien, bara 35 min med tag harifran.

Vara tva dagar har i San Sebastian har vi mest agnat at att vandra omkring i staden. Vi har atit Baskisk tapas som San Sebastian ar kanda for och vi har provat den baskiska cidern. Igar var vi ute och tog ett par ol och traffade da en italiensk kille som heter Jacopo och han bjod hem oss pa middag ikvall och ska bjuda pa pasta! Ska bli mycket trevligt. Jacopo studerar har i San Sebastian och ska vara har i tva terminer och han ar inne pa sin andra nu sa han aker tillbaka till Italien i juni. Vi passade pa att fraga honom om lite tips pa stallen att besoka i Italien och vi fick flera bra tips!

Idag har vi varit uppe pa berget "Igeldo" dar det ligger en nojespark (som tyvarr var stangd nu) som invigdes av drottning "María Cristina" 1912. Vi njot dar av utsikten och gick upp i ett gammalt torn som star hogst upp pa berget och som byggdes 1778 som ett fyrtorn men som nu ar en del av nojesparken. Inne i tornet fanns massor med gamla historiska bilder fran San Sebastian och det var ganska kul att se. Man kunde dar se hur staden har vuxit fran typ 1700-talet och fram till mitten av 1900-talet.

For att ta oss upp till toppen av Igeldo (och ner igen) akte vi en speciell sorts vagn som gar pa rals men dras upp och ner med en vajer. Denna form av transport kallas "Funicular" och det var valdigt kul att fa prova pa det.

Nu ska vi ga och ata lite tapas, borjar bli valdigt hungriga har... Bilder kommer snart!

Kram kram!

Johan Grusell