Nya Zeeland, sammanfattning

fredag 8 april 2011 Auckland, Nya Zeeland

Aucklands flygplats 8 april

Vi ska försöka göra en liten sammanfattning även härifrån. Med hjälp av hyrbilen tog vi oss runt till stora delar av Nordön. Vi har sett allt från 25 miljoner år gamla fossiler i grottor 65 m under marken till de mest fantastiska vyer uppifrån höga berg. Det sägs att det finns 33 miljoner får i Nya Zeeland men då måste de flesta finnas på Sydön för vi har i alla fall sett betydligt fler nötkreatur än får. Vi har också sett många, många bikupor och en del hjorthägn med olika sorters hjortar.

Frukten vi har smakat har inte varit så full av smak som vi förväntat oss. Vi köpte nyplockade Royal Gala äpplen men de smakade inte heller mycket. Avocadon däremot var rikitgt goda. Vi har sett blåbärsbuskar (i hus av nät) som säkert var en meter höga. Kiwiodlingarna var riktigt många uppe i "far north" som dom säger här. Det finns ett ogräs som kantar vägarna och även klär in bergen. Det heter Pampasgräs och har vita vippor som är 30-40 cm långa. De ser ut som silke när solen skiner på dem. Det finns omfattande odlingar av tropisk tall.

Vi blev glatt överraskade när vi kom hit att det fanns gott matbröd (fullkornsbröd). Det har vi saknat. Även yogurthen är jättegod här. På mindre orter är det svårt att hitta restauranger som inte bara serverar fast food. Men här och var finns det små pärlor med riktigt god mat. På många ställen får man t.ex. kött och potatis i någon form men inte en enda grönsak.

Vägarna har varit otroligt fina överallt men man blir förvånad när man åker på en huvudväg och kommer till en bro och den bara har en fil! Det är ovanligt grönt för årstiden och det beror på att även här har man fått riktigt mycket regn de senaste månaderna.
Man har små begravningsplatser lite var stans även uppe i bergen. Mitt i en enorm beteshage kan det finnas en inhägnad med en begravningsplats.

Syrsorna spelar både dag och natt här. De hörs tydligt inomhus eftersom det bara är englasfönster i husen. Vattenkranarna är tvärtemot hemma, kallt där vi har varmt osv, och det är vanligare med en kran för kallt och en för varmt vatten än en blandare.

På några ställen, utspritt över hela vår rutt, har vi sett motsvarigheten till dem hemma som samlar på navkapslar och hänger upp mot vägen. Vi har sett navkapslar här också men även skor och seglarbrädor i mängder på staketen längs vägen.

Vi fick ju höra innan vi kom hit att Nya Zeeland var världens dyraste land att vistas i. Vår erfarenher säger att Australien var dyrare, betydligt dyrare. De människor vi har träffat och pratat med här har alla varit mycket vänliga, trevliga och hjälpsamma. Men, jämfört med Australien, finns det inte riktigt samma värme i bemötandet här.

Birgitta Lindekrans
Senast aktiv - från Knivsta, Uppsala län, Sverige