San Francisco Dag 2

lördag 9 april 2011 San Francisco, Kalifornien, USA

9 april

Nu när vi har passerat datumgränsen är vi plötsligt efter er i tid istället för före.

Vi har sovit kungligt på Herbert Hotel som ligger strax intill Union Square. Vi rekommenderar varmt det här hotellet till den som tänker åka hit, be om rum 718.

Väckarklockan var ställd på 6.30 och kl.7.00 var vi på frukostrestaurangen ca 50 meter från hotellet. Det var skrämmande att under denna korta promenad se 5 stycken uteliggare/tiggare. I detta välfärdsland borde det inte vara så men vi ser massor av tiggare var vi än går.

Kl.8.00 blev vi upphämtade av en transferbuss som skulle ta oss till sightseeingbussen. Transferturen var en sightseeing i sig.

Vi har bland annat sett Fisherman´s Wharf, Alcatraz från fastlandet, vi har åkt över Golden Gate bron två gånger, besökt Golden Gate Park och passerat diverse kända byggnader och gator.
En berömd gata som vi sett på håll är Lombard Street. I den övre brantaste delen zick zackar den sig fram med tvära kurvor mellan fina planteringar. Det är den kurvigaste gatan i San Francisco.

Vi tänkte att vi skulle ta oss till Alcatraz men det gick inte, det var fullbokat. Vi fick höra att man måste boka flera dagar i förväg.

Som kompensation gick vi bokade ett äventyr inför morgondagen.

Hela Fisherman´s Wharf är fullt med restauranger och nästan alla serverar färsk krabba som fångas utanför.

Vi gick på Fisherman´s Grotto och åt seafood. Vi serverades av en yngre sevitör som kom från Costa Rica. Han jobbade extra medan han studerar till läkare. Han frågade om vi varit i Costa Rica och sken upp när vi svarade ja. Vi berättade att vi hade bott på sluttningen av en aktiv vulkan. Han imponerades och sa att det hade inte ens han gjort. Vi hade en trevlig pratstund om Costa Rica med honom.

När vi satt och åt hade vi fiskebåtar som låg utanför fönstret och ett sjölejon simmade mellan båtarna för att se om någon ville kasta i något gott. Vad vi kunde se fick den inget.

Vädret är vackert men blåsigt. Så det känns lite kyligt.

Vi tog en cable car tillbaka till Union Square. Det är ganska långa köer för att åka cable car men alla är tålmodiga och på gott humör. Vid ändhållplatsen i Fisherman´s Wharf står en musiker och spelar och sjunger och försöker att få folk med sig.

Vid Union Square gick vi tillbaka till "vår" irländska pub och drack irishcoffee, smakade väldigt bra!!!!!

Det var skönt att komma tillbaka till hotellet för det är så mycket folk ute och rör på sig att det knappt går att ta sig fram.

Birgitta Lindekrans
Senast aktiv - från Knivsta, Uppsala län, Sverige