USA Sammanfattning

onsdag 13 april 2011 New York, USA

13 april
Kort sammanfattning USA
USA var ju ett nödvändigt ont för att få flygbiljetten att fungera hela vägen. San Francisco var en trevlig överraskning, inte alls lika ogästvänligt som t.ex. Los Angeles och och New York. Vi träffade på många trevliga San Fransciscobor och ingen direkt otrevlig.
I New York däremot är de vi mött sura och otillgängliga (utom turguiderna). Vädret gjorde väl sitt till på bägge platserna naturligtvis. I San Fransisco sken solen, även om det blåste kallt, i New York var det rena pestvädret med blåst kyla och hällregn. Det är klart att man blir mer positiv om solen skiner. Vi har funnit att det finns en viss ovilja att hjälpa till i New York när man frågar om råd.
Det som var negativt med San Francisco var alla uteliggare och tiggare. Inte ens i New York såg vi så många. Däremot var de mycket fräckare i New York och gick rakt på folk och tiggde pengar. Olustigt!
Hotellet i San Francisco var toppen men det i New York var sunkigt. Dåligt städat, smal dubbelsäng, smutsiga fönster, och varken vattenkokare eller hårtork. Ändå var det det dyraste hotellet på hela resan. Visst, kostnadsläget i New York är högt, det visste vi ju. Vi tycker nog i alla fall att det är höjden när hotellet tar ut en avgift på 4 dollar (ca 25 kr)per väska för att lämna in dom i hotellets bagageförvaring några timmar.

Nu är vi i alla fall snart på väg mot Oslo och förhoppingsvis funkar anslutningen till Stockholm som den ska.

Birgitta Lindekrans
Senast aktiv - från Knivsta, Uppsala län, Sverige