Mot Montpellier!

fredag 22 april 2011 Montpellier, Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées, Frankrike

Hej hej!

Nu har vi lämnat Les Aleis som varit vårat hem i 2,5 vecka nu. Det kändes väldigt sorgligt att lämna Lucy och hennes familj men samtidigt ser vi fram emot nya äventyr! Vi sitter nu på tåget på väg till Montpellier där vi ska tillbringa två nätter har vi tänkt. Vi hade från början tänkt prova couchsurfing men vi var ute lite sent och fick inte iväg någon förfrågan förrän i förrgår och då vi inte hade fått något svar igår kväll så kände vi att det var säkrast att boka ett hotell så vi vet att vi har någonstans att bo. Vi hittade ett hyfsat billigt en bit utanför centrum men det går spårvagn dit så det bör vara relativt enkelt att ta sig in till stan. Vi har precis tillbringat ca 3 timmar i Toulouse då vi var tvungna att vänta på vårt tåg till Montpellier. Vi har varit och ätit thaimat och druckit kaffe å te i solen på ett mysigt kafé. Så passade vi på att handla på oss lite frukost till hotellrummet samt lite snacks till kvällen också. Blir nog en lugn kväll, funderar på att kanske gå på bio om vi hittar någon biograf som visar filmer på originalspråk, fransmännen dubbar ju alla filmer…

En del har hänt sen sist, även om vår tillvaro i Les Aleis varit väldigt stillsam utan alltför många strapatser. Vi har tillbringat vår tid i Lucys fantastiska trädgård, promenerat omkring i omgivningarna och bland annat besökt en källa i skogen som sägs ha magiska egenskaper… Vi har också cyklat till Najac ett par gånger och ett par gånger till La Fouillade. Förra helgen cyklade vi till Najac och gav oss ut och paddlade kajak på floden där. Det var ett äventyr vill vi lova! Både jag och Anna har bara paddlat på ganska stilla vatten tidigare men här var det väldigt strömt bitvis och vi fick paddla utför små vattenfall och en fiskstrappa (heter det så?). Det var väldigt häftigt och man blev ganska blöt :) Men vi hade våtdräkter på oss för vattnet var ganska kallt. Vi välte inte med båten en enda gång dock så vi var ganska stolta när vi kom fram!

Vi har verkligen blivit väl omhändertagna hemma hos Lucy och fått god och näringsrik vegetarisk kost! Igår var vi på grillfest hemma hos en vän till Lucy som heter Graham (också engelsman) och hans fru. Graham fyllde år så vi firade honom lite plus att det blev lite som en avskedsfest för oss. Vi bakade svensk kladdkaka kvällen till ära men tyvärr blev den inte så kladdig… Men den uppskattades ändå! Vi hade mycket trevligt men idag är vi båda väldigt slitna då det blev en del vin igår och efter vår hälsokur i 2,5 vecka så är inte våra kroppar vana vid alkohol längre (vilket väl i och för sig är positivt) och detta känner vi av idag… Men det är ju synd att klaga, solen skiner och vi svischar fram över den franska södern. Åker till och med första klass! De hade något erbjudande för "minigrupper" (tydligen räknas jag och Anna som en minigrupp) där vi kunde boka första klassbiljetter billigare än andra klass. Det är typ som sista minuten tror jag.

Vi planerar att åka tillbaka till Lucys gård inom en inte allt för avlägsen framtid. Vi är varmt välkomna att komma och bo både hos Lucy och alla hennes vänner vi träffade. Vi har fått massa inspiration till vår egen trädgård nu också och hoppas att vi kommer kunna hitta tid för att plantera lite mer till nästa år.

Vi har pratat med Crille i Monaco och vi åker dit på söndag har vi tänkt och stannar nog i 5 dagar ungefär. Sen åker vi vidare till Italien är planen. Vi ska försöka hinna ta oss till Grekland innan den 3 maj för att hinna träffa vår vän Pavlos som är där nu och hälsar på sin pappa. Det blir lite tajt och det blir inte så många dagar i Italien men just nu längtar vi till Grekland så Italien kan vi alltid åka tillbaka till om vi känner för det. I Grekland blir vi nog kvar ett tag för vi tänkte både hinna tillbringa lite tid med Pavlos pappa Konstantin samt göra en liten båtluff och se lite olika öar.

Nu kommer jag inte på så mycket mer att skriva men vi ska försöka fortsätta hålla er uppdaterade om vår resa.

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige!

/Johan & Anna

Johan Grusell