Lyx på Arlanda.
Lyx på Arlanda.

Dag ett - i väntan på turnering

tisdag 5 juli 2011 Gattjina, Leningrad, oblast, Ryssland

Visste ni att det tar 1 timme och 5 minuter att flyga till St. Petersburg från Arlanda. 1 timme och 5 minuter. Och så man kliver in i en annan värld, en annan historia.

I ankomsthallen i St. Petersburg står en rysk chaufför, en domare från Lettland samt Maja Tvrdy (kvinnlig OS-spelare) och spanar efter mig. 45 minuters väntan och 31 grader i ankomsthallen förbättrade inte direkt mitt och Majas redan ansträngda förhållande. En oenighet kring ett domslut kan sitta i länge och hon tittar demonstrativt åt andra hållet under hela bilresan.

Hotellet som vi skue bo på, stämmer inte och vi hamnar istället på Opuma. I entrén sitter en drogpåverkad man och tigger rubel, rummen finns bara i rökvänliga alternativ är rökrum och när jag frågar receptionisten om möjligheterna till internet fnissar hon bara och skakar på huvudet.

Den lilla restaurang- och frukostmatsalen en trappa ner består av några bord, en lång bardisk och en silvrig påle mitt på golvet. Två av väggarna som omgärdar stolpen är täckta med speglar. Jag undrar vad den där ryska menyn egentligen erbjuder. Och om discokulan som hänger i taket snurrar även under frukosten.

Men det är rent i alla fall.

Badmintonhallen ligger en bit bort och shuttlebussen som tar oss dit kommer när den har tid. Men idag finns inga måsten och vi släntrar ner på stan vid sju-tiden. Blandningen är fantastisk. Hus som håller på att falla sönder, vittra ner och smulas till grus, ligger sida vid sida av palats med blå lökkupoler och guldkantade takrännor.

Alla som har pratat med mig (vilket inte är särskilt många eftersom min ryska är obefintlig och de flestas engelska är minst sagt begränsad) har blivit överlyckliga över att jag bor i Uppsala.
”Do you know Eskilstuna, do you know Eskilstuna?”
”Yeees, I do...”
”Eskilstuna is the city of brotherhood to Gatchina!”

Exakt vad detta betyder har jag inte lyckats lista ut än men det är någonting som man är väldigt stolt över och som man gärna skryter med vitt och brett. Om sitt once-in-a-life-time-besök som badmintonspelare i Eskilstuna!

Till sist vill jag bara säga att jag känner mig verkligen som en vän till mig, som flyttade från Sri Lanka till Västerås, efter att ha suttit i en bil näst intill olidligt länge. När min vän var hemma och hennes man gick ut för att äta med grabbarna så brukade hon träna på svenska genom att sätta på TV:n och lyssna. En kväll när han kom hem och frågade: ”Vad har du lärt dig idag?”, så sa hon: ”Ett kryss två ett kryss två.” Hon hade tittat på Tipsextra.

Själv kan jag säga: ”Pavarot nja leva” och ”pavarot nja prava” efter bilens GPS. Nu sväng till vänster. Nu sväng till höger.

Godnatt i den vita kvällssolen!

Åsa
Senast aktiv - från Gattjina, Leningrad, oblast, Ryssland