Ungdomar sitter på tågtaken, precis som i Slumdog.
Ungdomar sitter på tågtaken, precis som i Slumdog.

Fran Rishikesh till Agra till Delhi

måndag 25 juli 2011 Delhi, Delhi, Indien

2011-07-25
Resan mellan Rishikesh och Agra gick bra. Jag blev upphämtad med taxi kl halv sex för att transporteras till Hardiwar där tåget gick ifrån. Döm om min förvåning när Rishikesh redan hade vaknat och var full av liv när vi gav oss iväg redan innan soluppgången. Jag undrar om Indien aldrig sover. Tågstationen var smutsig och stank av avföring. Jag hade laddat med en sockerbomb till frukost för att fira mina fem dagar utan sötsaker, så i ryggsäcken hade jag en kaka Kitkat och en flaska Thums Up (som jag läst i Eat Pray Love är Indiens motsvarighet till Coca-Cola, men med en betydligt högre dos socker). Charmen i min sockerfrukost försvann dock där jag satt mitt i den utbredda fattigdomen och smutsen. Istället hade jag inte mage att neka de tiggare som fram och mina småpengar försvann snabbt. Tillslut skänkte jag därför bort min Thums Up istället, som var alldeles för sliskig för min smak, och det bidrog till många skratt där på perrongen när den fattiga mannen satte sig ner för att klunka i sig ur min petflaska, och även mannen skrattade till när han mottog sin gåvan. Hursomhelst, det är tufft att se all fattigdom, och särskilt barnen. Och det är tufft att veta att även fastän jag ger dem mina kakor som jag köpt som resgodis, så är jag oförmögen att göra någon större skillnad.

Gabriel bestämde sig att möta upp mig i Agra, så han anlände på fredag kväll tillsammans med chaufför Kapil. Vi klev upp i ottan och befann oss vid Taj Mahal klockan sex på morgonen. Målet var att få se det storslagna templet och dess skinande marmor i soluppgång, men dessvärre var det molnigt. Agra visade sig inte bjuda på så mycket mer än just Taj Mahal. Vi bokade en taxi för en heldag och for runt och tittade på lite byggnader och sedan bestämde vi oss för att åka tillbaka till Delhi tidigt på söndag morgon för att hinna till en av stans bästa bruncher. På vägen tillbaka blev vi påkörda bakifrån av en motorcykel och Kapil for ut från sitt förarsäte som ett skott. Gabriel och jag tittade ängsligt ut genom bakrutan och förberedde oss på bråk men istället skrattade Kapil, återvände till sin plats bakom ratten och berättade för oss "He said no breaks". Denna trafikgalenskap.

Brunchen i Delhi var fantastisk och servicen likaså, jag tror knappast att det går att hitta en motsvarighet i Stockholm. Man kunde äta obegränsat med ostron, samt dricka hur mycket vin och alkoholfria fruktdrinkar man ville, och för ca 100 kr extra ingick Moet. Det enda som saknades var de amerikanska pannkakorna, men det kunde jag stå ut med för på desserrbordet fanns otaliga moussetårtor, hemmagjord glass och även en chokladfoundue! Efter brunchen var jag tvungen att åka hem till Gabriels lägenhet och sova i några timmar, jag var proppmätt och toppbelåten. Det blev en latiskväll med promenad, frukt till middag och yatzy.

Nu har Gabriel flugit till södra Indien på jobb och jag skall bege mig till ett shopping mall. Enligt utsago skall Forever 21 finnas där, och det känns som att jag har vaknat upp på en liten julafton!

Johanna Hellstrom
Senast aktiv - från Delhi, Delhi, Indien