EVERGLADES NATIONAL PARK
sprayning med mosqitomedel
EVERGLADES NATIONAL PARK sprayning med mosqitomedel

USA, dag 4

tisdag 16 augusti 2011 South Miami, Florida, USA

Vaknade i morse av att en motorcykel startade utanför vårt motell, Fairday inn i Florida city. Continentel frukost i receptionen. Vi packade bilen och gav oss iväg till Everglades nationalpark, klockan var 08:45. Vi är snabba på morgonen. Besök i visitorcenter, tittade på en introduktionsfilm på 15 min. Bil igen till vandringsleder i träskmarken. Såg alligator/krokodiler, sköldpadda och fisk. Vi gick på spångar i träskmarken. Massor av moskitos, som bet oss, Thomas fick en fläskläpp. Vi besökte tre olika vandringsleder, kom sedan ner till Flamingo. Det var inget samhälle som vi trodde, utan ett stort, tomt område med bara en liten affär och en båt som gick upp i träskmarken. Åter till bilen, körde vi raka vägen ut ur parken, 38 miles. Körde nu mot Everglades airboats, för att åka snabbt i träsket. För 23 dollar/person fick vi åka i 25 min. Snabbt gick det, hörselkåpor på, många svängar så att alla blev blöta. Gick runt och tittade på parken där det fanns alligatorer i burar och dammar. Tur att vi hade sett dom i naturen innan.
Vin dags, svängde mot en skylt med vinery, när vi körde från airbåtarna. Kom till ett vinery, Schnelbly, där man kunde provsmaka 5 olika viner för 9:50 dollar, glaset fick man behålla. Nu har vi två glas att ta med hem!!
Vinerna var gjorda på olika frukter och grönskar, avocado passade oss bäst, de andra var för söta.
Nu var det dags att söka ett boende. Hamnade på Quality Inn, South Dixie Highway. Ett rum med två stor sängar. Middag i restaurangen på hotell, fisk för damerna och kött för herrarna. Tiramisu och chokladmousse efteråt.

Ingvor Jonsson
Senast aktiv - från Sävedalen, Västra Götalands län, Sverige