Skoj pa hoj.

lördag 3 september 2011 Rotterdam, Zuid-Holland, Nederländerna

Nederlanderna maste vara cyklisternas forlovade land! Och idag har vi varit med dem, en solig lordag, utan vind och med harlig varme. Tank er smaragdgront gras, betande kor, slatten genomkorsad av blablankande kanaler, ratt mycket faglar, frodig gronska i cykelbanekanten... Tank sedan att jag fick se tre livs levande storkar, varav en majestatiskt flygande ovanfor mitt huvud.
Vi lanade cyklar av Sicco och Theas grannar och har sedan rullat omkring alla fyra i detta saregna landskap. Vi har bl.a. njutit av ett Varldsarv, namligen Kinderdijk, som ar en polder, torrlagd genom att ett trettiotal vaderkvarnar pumpar upp vattnet till floden Lek, som bred och majestatisk flyter bakom hoga vallar genom slatten. Numera finns det tva pumpstationer med fyra jattelika skruvar som haller marken torr istallet for vaderkvarnarna )vilka nu ar bostader)
Efter trettio km pa en lanad cykelsadel har nu min rumpa sagt ifran. Ingen mera cykling pa ett tag! Imorgon blir det bil till norra Frankrike. A demain! B

Birgitta Axelsson
Senast aktiv - från Centralgatan 9, Nynäshamn, Stockholms län, Sverige