Nels, 93, berättar och sjunger på god svenska
Nels, 93, berättar och sjunger på god svenska

12 oktober

onsdag 12 oktober 2011 Uppsala, Uppsala län, Sverige

Fortfarande härligt väder när vi styrde mot resans sista besök norrut i Scandia. Vi träffade flera äldre svenskättlingar som berättade på mycket god svenska Bl.a. Eleanor, som lärt sig svenska av sin mormor sittandes i hennes knä. 93-årige Nels hade mycket att berätta och att sjunga.

Vi fick en tur i "Gammelgårdens" museum och resan avslutades sedan med lunch i Elims Lutherska kyrkas matsal.

När deserten var serverad och uppäten, började åskan mullra och regnet öste ner. Christer, reseledarens, reflektion var att Minnesota började gråta för att vi skulle åka hem.

Incheckning på Minneapolis airport. Våra resekompisar Laila, Janne och Björn hade ytterligare en märklig Irish Coffe upplevelse där. På hotellet fick de drycken serverad, inte i glas, utan i tekoppar och några dessutom utan grädde. På flygplatsen blev det kaffe, whisky och grädde, men utan socker. Det står på bordet sa någon. Björn tog karet och kompletterade drycken men tyvärr visade det sig att det inte var socker utan salt.

Icelandair är inte det mest serviceinriktade flygbolag vi åkt med. Det var lika svårt att förstå vad de sa på isländska som på engelska.

Väl hemma var vi ganska trötta. Vi har haft en riktigt trevlig, intressant och händelserik resa.

Tack Christer, Ewa, alla deltagare och vädret på resan för några minnesvärda dagar.

Så här beskrevs resan av CK:s Resor i broschyren och det som utlovades har också hållits. http://www.cksresor.se/11.lasso?artikel_id=38

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige