Lite att ta igen!

torsdag 20 oktober 2011 Wellington, Kiriwhakapapa, Nya Zeeland

Tjenixen!
Nu har jag äntligen lite tid att skriva ett inlägg och uppdatera er på allt jag inte hunnit. Sitter just nu på ett bibliotek i Wellington, Nya Zeelands lilla huvudstad. Och den är verkligen liten. Det tar ungefär en timme att gå rätt igenom hela staden. Men det är en väldigt mysig stad men väldigt växlande väder. Fast så är det på hela NZ.

Men nu backar vi tiden några dagar. För en vecka sen idag lämnade vi Bangkok med vip-buss, de ni! Är inte helt säker på var vi byte första gången, men i höjd med Krabi skulle jag tro. Därifrån åkte vi minibuss en liten bit för att sen byta till en lokalbuss. Och det var där någonting gick fel.
Om jag ska va helt ärlig så vet jag inte riktigt vad. Men dom byte ut vår biljett till ett ganska difust kvitto, men eftersom vi även fick bussbiljetter till den bussen tänkte vi inte så mycket på det. Man har ju hört så många historier där man får åka små skruttbussar istället för den man skulle åkt med bara för att dom ska tjäna mer pengar. Men vi kom i alla fall ner till Hat Yai där vi skulle få vänta i fyra timmar. Dom hade en hel del hjälpsam personal där som fråga vart vi skulle för att vi skulle komma rätt. Men eftersom det stod halv sju på vår "biljett" och klockan va halv tre så sa dom åt oss att sitta ner och vänta.
Efter två timmar kom turistpolisen fram för två timmar va tydligen en ganska lång väntan där och det va då vi fick veta att vi förmodligen hade blivit lurade på grund av den konstiga biljetten och eftersom det inte gick någon buss till Kuala Lumpur därifrån den dagen. Men dom fixa så vi fick skjuts till en resebyrå där vi fick nya biljetter ner till KL. Vi behövde inte betala något mer så vi hade tur. Men grejen var att det skulle gå en buss därifrån samma tid som det stod på våran biljett. Så kanske blev vi inte lurade i alla fall? Bara att vi inte blev avläppta på rätt ställe.
Hur som helst fick vi åka vip-buss resten av vägen ner till KL. Vi kom fram vid klockan halv fem på morgonen Malaysisk tid. Och fick en riktigt bra deal med ett hostel. Eftersom vi kom fram så sent, eller så tidigt hur man nu vill se det behövde vi inte betala för den natten utan bara för nästa. vi bodde precis vid Chinatown där dom hade en jättestor marknad på dagarna.
Malaysia är väldigt fint och alla människor va så trevliga så även om vi bara va där ett dygn så hann man verkligen börja gilla det.
Sen flög vi vidare till NZ! Men det får jag fortsätta berätta imorgon.
Hang in there!

Linda Nilsson