Hejsi fran tva rodlatta tjejer!

onsdag 7 december 2011 David, Chiriquí, Panama

(johanna som skriver)

Nar man tittar tillbaka pa det kanns det som vi hade en lugn och harmonisk vecka pa Bocas del toro men vi hann minsann med en hel del
En dag hyrde vi cyklar och cyklade med tva norskor och en amerikan som vi traffade pa hostelet till nagra grottor. cyklarna var lite trotta och vi var oroliga att de skulle avlida pa vagen, men efter lite meck och sa (jag sager det casual och latsas inte om att det var mannen i ganget som stod for meckandet) rullade de minsann pa. vaxlar i djungeln ar anda overskattat
Strax innan ingangen till grottan stod en liten tant och undrade om vi ville hyra ficklampor (2 av 5 hade med sig)
nej, nej, oss lurar hon inte, tankte vi
5 minuter senare kom vi fram till grottan och insag att den var ganska mork. och ganska laskig. sarskilt utan ficklampa
vi var i alla fall modiga och tog oss sakert 2 meter in eller sa innan nat geni fick syn pa alla spindlar som hade ockuperat grottan fore oss. langbenta laskiga saker
mindre laskiga men icke att forringa var de ca 10 miljoner fladdermoss som hangde i taket och flog omkring litegrann nar vi kom och storde
i mitten var det nat slags flod och vi insag snart att vi maste vada igenom den for att komma ut pa andra sidan. vattnet rackte oss upp till laren och i beckmorker var vi inte alls sarskilt kaxiga(inte ens amerikanen som sen var tvungen att kompensera for sina skrik i grottan genom att ensam ta en liten hajk i djungeln i sina flip-flops. det ar inte latt att ha en stolthet att leva upp till)
det tog oss sakert 45 minuter att ga de 50 meterna till andra anden
men mycket stolta var vi da!
pa vagen hem traffade jag en sengangare som klattrade (eller snarare hasade) omrking i ett trad i ansiktshojd typ en meter fran vagen
sag ut som en riktig livsnjutare
lite senare cyklade vi forbi en pojke med tre hastar som fragade om vi ville rida. saklart vi ville! jag fick hoppa upp forst med honom bakpa, sen tog helt enkelt han min cykel och jag hans hast. efter ett tag bytte jag och katta sa hon ocksa fick rida, det var en bra dag
pa kvallen var det forfest pa hostelet med folk fran massa olika kontinenter
happy hour med 50 cent olen passar oss bra
en annan dag skulle vi antligen ta tag i den dar surfingen. vi blev avslappta mitt i havet pa nat som sas vara en bra spot for nyborjare. bra, tankte vi
jag blev lite nervos redan innan jag forsokte ta en vag, for jag tyckte inte de sag sa nyborjaraktiga ut alls
katta var mindre feg (och mycket mycket skickligare eftersom hon ar halvaustraliensare) och tog nagra vagor innan jag forsokte
nar jag val gjorde det sa flog jag runt som en vante och trodde jag skulle drunkna i de gigantiska vagorna. en local tog mig under sina vingar och jag fick massa bra tips men nar jag val lyckades fanga en kunde jag anda inte stalla mig upp for att den var stor och jag var sa radd sa blev istallet inspolad pa revet de brot mot och skar upp fotterna (inget major) och fick skammas
katta hade ialla fall kul! fast hon tyckte ocksa att det var lite laskigt
tyvarr lyckades jag inte se hennes skills alls for vagorna var sa stora att de skymde allt
all cred till henne
en annan dag tog vi en battaxi till red frog beach. vi blev avslappta pa andra sidan on och vandrade ett tag genom djungeln for att komma till stranden och traffade pa annu en sengangare
stranden var vacker och det blev en mycket mysig dag
forutom detta hann vi under denna vecka aven med en ol eller tva, kanske lite rom, manga drickspel, en del forsok till spanskatal, forsok till salsa och larde oss dessutom att amerikaner ar lattstotta och att danskar ar langsinta
sista dagen var det stralande sol och vi hangde hela dagen med norskorna nera vid bryggorna i solen

i sondags lamnade vi denna fortraffliga ogrupp for att styra kosan mot on boca brava pa stilla havssidan av panama. vi fick dessutom sallskap av marit fran norge som hanger med oss nu :)
det blev ett par lugna dagar pa boca brava. en dag gav vi oss halvt ut pa djungelhajk och traffade en local som plockade ner och oppnade kokosnotter at oss, superrico (jattegott)
sen kom monsunen sa da flydde vi hem
nasta dag tog vi en battaxi till en helt ode strand och latade oss hela dagen (utom marit som joggade runt i den 50-gradiga varmen i en halvtimme. tokiga norrman)
pa eftermiddagen tog vi forst battaxi och sen ett par bussar for att komma till staden david. har hittade vi med kattas och lonely planets fortjansk ett mycket mysigt hostel med junglehouse och pool.
det ar dock lite suspekt att agaren just nu sitter pa golvet bredvid mig med en flaska rom i handen och jamar som en katt...
planen ar att hanga har i nan eller ett par dagar och kolla pa lite hot springs och kanske rida lite hast och sa innan vi tar oss upp till san jose i costa rica

det var allt for denna gangen
jag vill bara gora ett litet tillagg att vara tidigare gronbleka (fast inte kattas, hon var faktiskt oblek) kroppar har borjat anta en betydligt trevligare farg
frys inte ihjal dar hemma! vi skriver snart igen

puss och kram pa er fran oss

Katarina Johanna Andre Johansson
Senast aktiv - från Cali, Valle del Cauca, Colombia