Moské
Moské

From terroristland with love

fredag 9 december 2011 Bamako, Bamako District, Mali

Ja, jag lever iaf. Och är fortfarande på fri fot. Inga terrorister så långt ögat har nått. Däremot en massa väldigt engagerade malier som saknar turister... Och ser till att vi förstår det.

Aja, från början. Vi lämnade Ouagadougou för Kani Kambole i Mali. Det kändes sisådär att bege sig till Mali med kidnappningsdramat. En vandring stod på schemat. Vi kom fram till första campingen sent på kvällen och fick veta att vi inte fick sova på bussen för att det inte var säkert... Sisådär som sagt. Så vi fick bo i en liten lerby på taken av lerhusen. Det här med att sova under stjärnklar himmel börjar vi bli oförskämt bortskämda med.

Dagen efter började vi gå. Och timingen att fasta för att få bukt på min kassa kista var inte den bästa. Pröva att gå 1,5 mil utan annat i kroppen än vatten, te och socker... Det är lätt att bli lite grinig och asocial. Men jag överlevde.

Vi tog oss till Mopti. UD rekommenderade att man inte skulle åka norr om Mopti. Vi skulle egentligen ta en flodtur norrut till Timbuktu, men på grund av det rådande läget så skippade vi det. Så efter en hotellnatt drog vi istället iväg på en flodtur. Norrut. Men en liten sväng bara. Två väldigt kalla nätter, flera goda maträtter, några kaotiska byar och lite grötkastande senare var vi tillbaka i Mopti, med gung under fötterna, och kunde fortsätta slåss med de desperata försäljarna som snabbt insåg att vi var de enda turisterna i staden och därmed deras enda källa till inkomst...

Vi drog till Djenne. En sandig lerstad med en stor moské. Tyvärr så var fascinationen över detta lite trubbad av alla moskéer vi redan hade sett. Toalettsystemen intresserade lite mer. Vistelsen blev tack och lov kortvarig, men vi hann med en oförväntad underbart god middag där kyparen millimeterplacerade besticken och var ohyggligt artig.

Vi bussade oss vidare till Bamako, där jag befinner mig i skrivandes stund. Vi har gått på marknad och tittat på igelkottskinn, torkade aphuvuden och nackade papegojor... Lyckades fixa all julklappsshopping här ;P Kvällen bjöd på salsaklubb och det var sjukt roligt att få dansa med människor som kan det här med att dansa.

Idag har gått i nyttans tecken. Tvätt betyder det. Vi kämpade och slet hela förmiddagen. Lyckan över att ha rena kläder, och att vara ren själv för den delen, kan man inte förstå utan att vara iväg på det här viset. Men nu är jag iaf ren, en renhet som har kämpats fram i en kall dusch, och har en väska full med renhet och väldoft. Och som grädde på moset så sitter jag ute i den ljumma malikvällen med en mugg (för let's face it, glas är överkurs) vin och en ostbricka som inte går av för hackor. Det går att ha det sämre.

Imorrn drar vi iväg på en turné bush campande, två eller tre nätters radioskugga väntas. Sedan är vi i Gambia. Eller The Gambia som det heter på engelska.

Vad händer hemma då?

Caroline Hammarström