Bussfesten har precis börjat.
Bussfesten har precis börjat.

Roligt i Bamako, jobbigt i bussen och slappt i Gambia

onsdag 14 december 2011 Serrekunda, Gambia

Sist jag skrev hade vi precis anlänt till Bamako. En knapp vecka senare kan jag meddela att Malis huvudstad var en riktig höjdare. Vi besökte en kaotisk marknad där vi tittade på folklivet. Det hanns även med en sväng förbi fetischmarknaden. Där säljs apskallar, aphänder, döda papegojor och torkade getpenisar. Dessa saker ska enligt försäljarna funka till 100 % för de flesta mediciniska besvär. Så mina nära och kära har en extra anledning att längta till julafton och paketutdelning!

I övrigt bjöd Bamako på ett riktigt bra nationalmuseum, en häftig utsikt och en rolig utekväll. På utekvällen var vi först på en trendig bar och sedan gick vi vidare till en salsaklubb. Jag var fantastiskt dålig på dansgolvet, men bjuder gärna på det eftersom det var oerhört roligt.

Vi lämnade Bamako i lördags för en tre dagar lång strapats ut till Afrikas västkust. Bussen har krånglat en del och det där med stötdämpare är ett minne blott. I kombination med de gropiga vägarna har det bjudits på en och annan flygtur inne i bussen. På dagarna var det 40 grader varmt i bussen och hela bussen fylldes med rött damm. På nätterna bushcampade vi mitt ute i ingenstans. Således utan tillgång till toalett och tvättmöjligheter. Jag kan meddela att efter tre dygn känner man sig precis lagom fräsch. Som tur var luktade ju alla lika illa så man behövde i alla fall inte skämmas.

Nu befinner vi oss på en turistig badort i Gambia. Här finns det massor med vita människor och försäljare som pratar svenska. Jag tycker att det är lite skönt och lite tråkigt. Till helgen ger vi oss in i det riktiga västafrikanska kaoset igen. Då tar vi oss an Senegal och huvudstaden Dakar!

Sara

Sara Nilsson