Båtresan från Port Blair till Havelock Island
Båtresan från Port Blair till Havelock Island

Andamanerna

lördag 21 januari 2012 Andaman Islands, Andamanerna och Nikobarerna, Indien

Upp tidigt och taxi vid 07:00 till flygplatsen, incheckning gick smidigt och vi tog en snabbmacka och dricka och så småningom till gaten.
Allt väl men efter ett tag förstod vi att planet var lite försenat, och lite mer försenat och ännu mer försenat.
Vi blev nervösa, för vi skulle med flyget till Anaman Islands (Andamanerna), men det som vi var nervösa för var att inte hinna ped båten vidare till nästa ö, Havelock, där vi bokat boende. Vi skulle ha 2 1/2 timmar på oss för att få bagage, fylla i papper (RAP - Restictd Area Permission) och ta oss genom kontroller samt ta en taxi till hamnen etc.
Pappersexcersisen är nödvändig för Andamanerna är ett sorts skyddat område med massa urbefolkning och känslig natur, det är fler än 500 öar men man får bara åka till ett fåtal olika.

Båten skulle gå kl 14:00 så när vi landade strax före kl 13 kände vi att det var bråttom värre, vi hasade ut på den heta flygplatsen och in i en varm byggnad och fick papper att fylla i som vi lämnade vidare till en annan som fyllde i mer och stämplade som sen i sin tur lämnade till en person vid utgång. Bra tänkte vi men pappret skulle tillbaka en vända till och kollas och stämplas. Väl genom spärren gällde det att vänta på bagaget medan klockan tickade, till slut kom en säck och sen en till, vi sprang ut ur byggnaden och letade taxi. Vi hittade en men när han sa 200 rupier så sa Tomas ifrån och vi hittade snabbt en för 100 Rupier, den tog vi men klockan tickar på, klockan är nu strax före halv 2. Ut från flygplatsen gick skapligt men sen kryllade det av skolbarn och det gick trögt men så småningom vid typ kvart i var vi framme vid hamnen. Men var e båten, var köper man biljetter? Vi frågade oss fram och hittade biljettkassan, klockan tickar, dom kollar våra tillstånd vi fick på flygplatsen, vi får köpa biljetter, går mot båten och klarade oss med 7-8 minuters marginal, för båten gick prick kl 2.
Puh, vi hann men det är typ 30 grader och vi har inget vatten och börjar bli hungriga, men det bör väl finnas på båten, eller.....

Tomas gick runt och kollade på båten och letade vatten, han var inte ensam, det var många som såg uttorkade ut, men icke sa Nikke, no drinking water possible. Det var bara att spara på salivet och bita ihop och det var fint väder och fint ute på havet. Men det var en hyvens och pratglad kapten som lät oss gå igenom styrhytten och ut på fördäck där det fläktade skönt och utsikten var fantastisk, vi gjorde ca 13 knop.
Pratade lite med kaptenen och kollade utrustning och instrument.

Två timmar och 20 minuter tog resan, väl framme skulla vår tillstånd kollas igen i en varm hydda. Väl färdiga såg vi nån hålla en skylt med texten Tomas och Emerald Gecko, alltså vi blev hämtade i en ricksha till vårt ställe, tog ca en kvart att åka.

Snabb incheckning till vår lilla hydda men ännu snabbare ner till den lilla restaurangen, 2 liter vatten, 3 stora öl och fisk och räkor i sås med ris och bröd, gissa om det smakade!

Vi bor en en bambuhydda på palmstranden. Fina flätade väggar av bambu och en låg säng med moskitonät över. Det finns en del mygg och andra insekter här, men inte överdrivet mycket. Men Malarone, malariamedicinen som Miriam skrev ut till oss första året, kommer nu till användning. Vi har handfat, toa och dusch i vår cabin, så det är inte helt primitivt. Men receptionen och restaurangen - Black Beard Bistro - är i princip utomhus, bara med tak över som skydd mot solen.

Det är rena paradisöarna här. Havet är turkosblått och himlen blå och öarna består i princip helt av djungelområden och mangroveträsk. Men just till Havelock har man koncentrerat den största delen av turisterna, för att bevara resten av övärlden intakt. Till Nicobarerna söder om Andamanerna, som de flesta känner till sedan Tsunamikatastrofen, får man inte åka alls.

Vi njuter av strandliv och bad - det ärr säkert över 25 grader i vattnet. Men redan första dagen lyckades vi, trots stor försiktighet, bränna oss lite. Så nu är vi ännu mer försiktiga. Det är underbart skönt att bara sitta under en palm på stranden i skuggan och titta ut över havet. Till vår stora förtjusning serverar också resturangen helt underbara fisk och skaldjursrätter. Det är ganska mycket tidvatten, så den bästa tiden att bada är på morgonen före frukost. Vid lunch syns korallreven och man kan gå hur långt ut som helt utan att fö vatten över knäna. På kvällen blir det fort och tidigt mörkt. redan vid halv sextiden är det svart som natten - då är det också högvatten, men inte läge att bada pga. risken att snava och repa upp sig på korallerna. På stranden ligger snäckor och koraller, till Marias glädje och till Bibo Designs fortsatta verksamhet.

PS: Vi har ingen Vodafone kontakt här. Så det blir inte mycket telefon och internet. Men när vi promenerar en bit in mot byn verkar det bli bättre kontakt.

Tomas Larsson