efter solsken kommer regn

fredag 3 februari 2012 Sydney, New South Wales, Australien

Alright, då gör jag en kraftansträngning i mitt annars rätt vilosamma tillstånd att plita ner några rader om mina senaste förehavanden. Då regnet öser ner i Sydney (visste att det beskedet skulle glädja många) kan det ju vara förnuftigt att ägna mig åt lite "skrivbordsarbete".

Den sista veckan i WA spenderade jag dels med Ulrika och Pat och deras numer två (!!) barn. De flyttade från England till Perth lämpligt till min ankomst i denna växande stad. Perth är världens mest isolerade storstad, men en stad i enorm tillväxt. Mycket på grund av en utbredd gruvindustri i västra Australien. Enorma summor som de, till stor del kinesiska bolagen, cashar in på guld och andra naturtillgångar. Men åter till Pat och Ulrika. Tre intensiva dagar med den lilla familjen som var urmysiga och man kan inte komma ifrån att det var ganska god timing. Världen är liten.

Torsdagen den 26 januari var det Australia Day och ett hysteriskt firande över landet. En dag i sann patriotisk anda. Då kan man ju förvisso fråga sig patriotisk för vemdå? Den 26 januari 1788 var dagen då det första fartyget med straffångar från Storbritannien anlände efter att Kapten Cook först landsteg i Botany Bay 1770 söder om Sydney och en ocean av möjligheter (bokstavligen) låg för britternas fötter. Så var det ju det där med kontinentens urinvånare, de tycks inte fira 26/1 fullt lika intensivt som sina något vitare ”landsmän” och i Canberra var det massiva protester från aboriginernas ”Tent Embassey” som resulterade i att premiärminister Julia Gillard mer eller mindre fick släpas iväg i sin livvakts armar. Egentligen på grund av ett uttalande av oppositionsledare Abbot om att det var dags att avskaffa tent embasseyn och det föll alltså inte helt i god jord hos landets 50 000 år gamla befolkning. I övrigt måste jag ju uppskatta att den 26/1 firas hysteriskt alltså inte nödvändigtvis beror på en självständighetsdag, kröning av en bra kung eller vinst av ett krig eller så. Nejdå, vi firar att våra förfäder deporterades för att de gjort något kriminellt. Har sagt det förut, säger det igen; World is not a boring place.

Australiens flagga, ni vet den med union jack i ena hörnet och södra korset på en blå botten, är på vissa håll ansedd som en rasistisk symbol i landet. Låt mig ge ett exempel från en dagstidning där en hoper människor tillfrågades om just detta. En smart kille med ovan nämnda flagga kladdad på kinder och en keps med samma mönster svarade typ ”Det är en symbol för vårt land och de som inte gillar den kan åka tillbaka till var de kom från”. Yes!! Okunskap är minsann roten till många misstag.

Jag firade förstås med mina patriotiska vänner med en barbecue och poolparty hos Sophie. En och annan öl slank väl ner under dagen ;) men det hade mest och göra med de ca 40 plusgrader som varit i Perth de senaste veckorna. Och det är viktigt att dricka mycket när det är så varmt.

Då det var långhelg i Australien var det ju ytterst lämpligt att ge sig ut på en liten campingtur till Hamelin Bay ca fyra timmar söder om Perth. Fantastiska kalkstensklippor ramade in vita stränder och vid ”vår” strand kom gigantiska stingrockor in i skymningen för att se vad fiskarena hade för rens till dem. Totalt oskygga simmade tvåmeters rockor in och lät sig klappas (nej jag gjorde inte som Steve Irving och klappade stjärtfenan). Coolt som tusan. I övrigt passade jag (eller snarare mina vänner) på att fira min födelsedag där med pompa och ståt. Hurra, första födelsedagen i varmt väder vad jag kan komma på… inte dumt alls faktiskt.

Tja på måndagen var det så dags att lämna Perth och en hel hoper fina vänner för den här gången. En frukost med Marnie, Kendall, Sophie, Carly och Misha fick avslutna några fantastiska veckor. Sen var det på planet för vidare resa österut. Drygt fyra timmar över den australiska kontinenten med ganska spektakulära vyer av enorma vidder av torr, röd jord och mineraldammar, gula, blå, vita och röda sådana. Australien är ett enormt land och det finns så mycket att se av det. Närmst på mitt schema står att utforska Sydney med omnejd. Nu är jag hos Jade och har alltså knappt två veckor kvar av goda vänner på andra sidan klotet. Men som jag i ett inledande skede nämnde är ju inte vädergudarna helt på min sida längre, så Sydneys stränder lär få vänta och istället botaniserade jag häromdagen på Australian Museum. Lite rundvandringar här och där... I eftermiddag åker jag till Wollongong en sväng. Ja, jag gör helt enkelt det som stunden tillåter mig att göra... Känns lite konstigt utan förpliktelser men förmodar att jag uppskattar det om några månader...

Kram på er alla!!

Malin Ekwall