En liten grå apa i Bako
En liten grå apa i Bako

Snart på väg från Sarawak till Sabah....

tisdag 7 februari 2012 Siburan, Sarawak, Malaysia

Först buss, sedan båt till Bako Nationalpark. Där trekkade vi 6 km i djungel och regnskog, tog 3,5 tim, jobbig terräng kan man säga. Dessutom tidvis regn, men vi kom snart underfund med att skippa regnkläder. Man blir då lika våt inifrån som utanpå, våtvarmt omslag s a s. Vi träffade på både näsapor och några andra små grå. Svårt att både hålla koll på sina fötter och de vilda djuren.
Nu tyckte vi att vi var värda en slappardag på stranden och bokade in en busstur dit nästa dag. Vi var väl insmorda med faktor 30 från topp till tå när bussen och värsta skyfallet kom. Har man beställt resa så åker man! Det brukar inte regna så länge här, säger de, men i går var det inte sant.... Förresten så varnade de för maneter i vattnet också, stranden såg inte så inbjudande ut heller.
Men lite tur har man ibland. Alla andra i bussen, som inte valt stranden, skulle besöka cultural village, så det gjorde vi också.
Där fick vi se långhusen, hantverk från olika folkstammar och en fantastisk dansuppvisning. Vi hyrde paraply och fick en jättefin dag och inte blev vi brända av solen heller.
På kvällen tog vi båt över floden till ett stort "food center" med massor av olika rätter (tyvärr inte drycker). Nasi goreng med massor av skaldjur1
Idag lokalbusen till rehab-centret för orangutanger. De lever fritt i djungeln och brukar komma fram vid matdags. Tyvärr inte idag. Man kan inte ha tur jämt. (Vi har sett släktingar i Borås djurpark i alla fall).
Klockan 6 i morgon bitti går planet till Kota Kinabalu i Sabah-provinsen. De lär ha fina stränder där......

Christina Och Folke Skredsvik
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand