På väg till maten
På väg till maten

Djungel, apor och regn

söndag 12 februari 2012 Sandakan, Sabah, Malaysia

Hej igen!
Efter 6 timmars bussresa upp och ner genom ett fascinerande landskap med först höga berg (nästan alper), sedan djungel och sedan oljepalmer steg vi av bussen för att komma vidare till Sepiloc. Mitt i djungeln låg vårt hotell Jungle Resort.
Orangutangerna i Sepiloc Rehabilitation center lever fritt men matas två ggr om dagen. Eftersom vi bodde så nära parken var vi där bägge gångerna och fick nu äntligen se alla orangutanger, men även massor av små apor som också ville smaka maten. Innan fick vi se en mycket intressant film om hur man tar hand om skadade eller övergivna djur för att därefter kunna leva fritt i djungeln.
Det kommer en hel del häftiga "regnskurar" blandat med en fuktig värme och en del sol. Man är hela tiden omgiven av en massa ljud, syrsor, fåglar och andra för oss okända djur. Ger en känsla av att vara väldigt långt borta.
Idag är vi i Sandakan. Hit har vi kommit med lokalbuss och det gillar vi. Kanske inte världens bekvämaste sätt att åka, men det händer så mycket hela tiden, alla människor som stuvas ut och in och mitt i alltihop sitter vi!
Stan ligger vid havet och härifrån kan man resa vidare, om man kanske vill dyka eller titta på sköldpaddor, men det ska inte vi. Vi flyger vidare i morgon bitti till Langkawi via Kuala Lumpur.
I kväll avslutar vi Borneo med att gå ned till havet och äta något gott(säkert innehållande ris). Det har varit en spännande tid med massor av nya intryck, kommer att ta tid att smälta allt.

Christina Och Folke Skredsvik
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand