Sol, bad och snorkling pa underbara Zanzibar!

lördag 18 februari 2012 Zanzibar, Tanzania

Oj sa langesen jag hade mojlighet att skriva sist! Det va val nar den andra gruppen anslot sig om jag inte minns fel..
Det har hant en del sen dess =)

Vi borjade med att besoka ett barnhem i Nairobi, det lag i slummen sa bara promenaden dit var intressant. Hemskt att se, men valdigt nyttigt tror jag.
Pa barnhemmet kopte jag en fin rosa buss som barnen har gjort som souvenir!

I Nairobi lat vi sen bussarna sta i ett par natter da vi akte minibussar ut till Masai Mara. Dar bodde vi pa hotell, vi som har varit med anda sedan 15januari va valdigt glada over att antligen fa sova i en sang. Att det kandes som man sov direkt pa plankorna spelade faktiskt inte sa stor roll =)
I Masai Mara blev det game drive tva dagar i rad och dar sag vi alla mojliga djur. Zebror, elefanter, giraffer, bufflar, noshorning, geparder, you name it! Tyvarr lyckades vi inte fanga leoparden pa bild, sa det blev inget med The Big Five.
Safarin va anda valdigt bra for vi fick se valdigt mycket djur.
Sen blev det en natt till pa bussen i Nairobi innan vi akte vidare mot Arusha i Tanzania. Aven har lamnade vi bussen pa campen for att ta jeepar till Ngorongoro kratern.
Pa campen har sov vi i talt, pa kvallen innan vi gick och la oss sa gick det en elefant precis dar sa det va lite laskigt att ga att lagga sig... Ska man bli ihjaltrampad av en elefant eller ej?!?

Efter en natt har blev det ytterligare en i Arusha innan vi gick upp tidigt och styrde bussen mot Dar E Salaam. En bussresa som skulle ta 13 timmar men tog 15.
Men vi hade jakligt kul anda for vi drog en bussfest! =)
Vi satte igang efter lunch och festade tills vi kom fram sent pa kvallen, sa de dar 15timmarna gick ganska snabbt.
De flesta va med pa bussfesten och de nya ar ett riktigt skont gang!! =)

Nu va det da antligen dags att aka till Zanzibar, vilket paradis vi kom till!!! =) Efter att ha bott pa bussen sa lange sa va det helt underbart att bara bo tva personer i ett dubbelrum, med egen dusch och toalett!!
Fint hotell va det ocksa =) Havsutsikt och bara nagra trappor ner till stranden. Det forsta hotellet lag jamt utanfor Stonetown, sa pa kvallarna akte vi in dit och at. Det basta va matmarknaden dar man kunde kopa olika fiskspett som de grillade at oss, mums!

Har gjorde vi lite utflykter, den forsta va en kryddtur till en kryddfarm. Zanzibar ar ju kant for sina kryddor sa det va kul att se. Vi fick aven smaka massa god frukt =)
Nasta utflykt va till Prison Island dar de har jatteskoldpaddor fran Galapagos som vi fick klappa lite pa, sen badade vi vid en jattefin strand.

Dagen efter akte vi pa en delfin och snorkeltur... Vardelos for delfinerna ville minsann inte visa sig... och snorkligen va inte alls bra..

Efter tre natter pa det hotellet sa akte vi till Nungwi, langre norrut pa Zanzibar. Har bor vi ocksa pa ett jattefint hotell med stranden precis intill. Detta ska tydligen va en av de finaste stranderna pa Zanzibar, och den ar verkligen fin! Turkost vatten och vit fin sand =)

Idag har vi vart pa en till snorkeltur som va jattebra!!! Vi va ute hela dagen och hade det gott. Solen har ar dock valdigt stark sa man ar allt lite rod lite har och dar..

Sa nu ar det bara morgondagen kvar har innan vi aker till Etiopien for en natt dar... Kanns lite trakigt att aka harifran och det ska bli jobbigt att saga hej da till alla.
Man ah sa skont att komma hem!!! =)

Matilda Eklindh
Senast aktiv - från Karlstad, Värmlands län, Sverige