Boca Brava

söndag 19 februari 2012 Boca Chica, Chiriquí, Panama

Att sitta på solvarma stenar och se solen gå ner över trädtopparna vid en öde strand. Att promenera genom djungeln med små apor som iakttar en ovanifrån. Att somna med en svalkande havsbris och höra vågornas brus och syrsornas sång. Att vakna på morgonen och det första man ser är havet. Att sitta uppe på en takterass mitt i natten i bara shorts och linne, med en öl i handen och beundra stjärnhimlen. Allt detta är saker som gör mig mycket lycklig.

Allra lyckligast blir jag av att simma med fiskar! Tog en båtutflykt från Boca Brava till några olika öar och snorklade järnet. Träffade svarta fiskar med självlysande blå prickar, gul och blå-randiga fiskar, lila fiskar... Övade också på att göra undervattenskullerbyttor. Måste ju passa på eftersom jag bryter nacken om jag försöker på land... Jag kan göra tre på rad, sen blir jag för snurrig. Spenderade nästan en hel dag i vattnet (som nästan är för varmt, men bara nästan) och resten av tiden på stranden med färsk kokosnöt till mellis. Gott!

Kan dock inte längre skryta med att inte ha bränt mig i solen. Jag som varit så försiktig! Inför snorkling smorde jag in ryggen ordentligt med faktor 60 (!) och efter några timmar satte jag på mig en t-shirt och badade med. Det var inte tillräckligt, min rygg påminner om en bit stekt bacon nu. Inte ett dugg skönt att sätta på sig en tung ryggsäck på sönderbrända axlar.

Jag tog alltså bussen från Panama City mot David och bad om att bli avsläppt vid vägskälet vid Horconcitos. Därifrån haffade jag en taxi och åkte kulle upp och kulle ned på en mycket brokig väg som ledde fram till Boca Chica. Därifrån en vattentaxi till ön Boca Brava där det finns ett mycket mysigt hotell där jag spenderade två härliga dagar i solen. Äntligen bort från storstadspulsen. Umgicks med roliga tyskar, holländare och amerikaner och hade det allmänt gött!

Nu är det dock dags för en paus från värmen, befinner mig uppe i bergen i Boquete för en veckas spanskaplugg. Mucho gusto!

Maria Eckerberg
Senast aktiv - från Bocas del Toro, Panama