Informationstavla i kön till Petrona Towers
Informationstavla i kön till Petrona Towers

"Up in the air......"

tisdag 21 februari 2012 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

Efter en resa med nattbuss, med en "mycket väl" fungerande AC, kom vi tidigt på morgonen trötta hit till Kuala Lumpur. man sover inte särskilt bra när man fryser. Nu skulle vi hitta ett bra hotell också. Guideboken rekommenderade ett hotell mitt emot bussterminalen, varför vi kunde avvisa svärmen av taxichaffisar som väntade utanför bussen. Hotellet visade sig vara en katastrof. Christina kom då ihåg att Nina och hon bodde på YWCA när de var här för ett antal år sedan. Där får bara kvinnor och gifta par bo, så det kunde ju vara ok. Det låg ganska nära dessutom och visade sig vara samma lilla pärla. Söta tanter som varnade oss för alla stadens farligheter och mannen i vaktkuren var också där.
Dagen ägnades åt besök i det närbelägna Chinatown där det var full kommers på bazargatorna och fullt med folk på matställena.
Nästa dag var vi tidigt uppe för att kunna vara på plats i kön till bilettkassan till tvillingtornen, Petronas Towers. Det var en häftig upplevelse att först åka upp till Skybrige på 43:e våningen (170 m över marknivå) och därefter vidare till utsiktsplatsen på 83:e. En fantastisk utsikt och vädret var klart.
Snart är det dags för en ny nattbuss, till Singapore. Hoppas bara att den inte är lika kall.

Christina Och Folke Skredsvik
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand