Dykning i okinawa

söndag 18 mars 2012 Naha, Okinawa prefektur, Japan

Nu har jag varit i Naha nagra dagar. Idag har det varit riktigt varmt sa jag har gatt runt i shorts och tshirt hela dagen och sightseeingat. Naha ar ganska ok, en modern turist stad men det var inte for staden jag kom hit. Jag kom hit for att dyka och det har jag gjort. Forsta dagen var lite jobbig, var fortfarande jetlagad och hade inte vant mig vid min stenharda sang. Jag antar att japaner ar vana vid att sova pa golvet sa de tycker kanske sangen ar mjuk men for mig ar det som att ligga pa liggunderlag pa marken men sangen ar iaf platt.

Tillbaka till dykningen. Forsta dagen var det for blasigt att aka till Kerama oarna som ligger en timme bort sa jag gjorde tva trevliga dyk precis utanfor land. Inga enormt uppseevakande dyk, men det var trevligt att komma i vattnet och det fanns en del koraller och fiskar att titta pa. Mellan dyken fixade de pa baten en "varm kalla" typ en balja med varmvatten som tva fick plats i, mycket trevligt att varma sig efter ett dyk. Det ar kanske nagot man skulle infora hemma =)
Dykdag tva var den stora dagen, vi var nog fem dykare i min bat som korde kanske fem min fran hamnen ut till ett stort nat. Natet borjade pa tre meters djup och gick ner till 20 meter och var ca 30 m i diameter. I detta natet lever under nagra manader tre valhajar! Vi simmade in genom ett litet hal i toppen av natet och hangde i natet ett tag medan en dykare borjade mata valhajarna och sen fick vi simma fritt med dem. Oj, de ar helt otroliga, verkligen haftiga och fina djur. Den minsta var ca 4 m och den storsta ca 8m! Det var en helt otrolig upplevelse, jag behovde inte anvanda zoomen pa kameran, de var sa stora och previs brevid mig!!! Jag fick tom hänga med killen som matade dem, sa jag var previs brevid deras oppna munnar!!! Aningen laskigt, aven om jag vet att de inte ater manniskor. De var valdigt mjuka pa magen men mycket stravare pa ryggen. Jag ville verkligen inte lamna dessa majestatiska djuren vi fick tyvarr inte vara dar mer an 20 min.
Infor andra dyken den dagen var jag lite blase och tankte att inget kan ju sla mitt forsta dyk sa jag behover kanske inte gora ett till och till saken hor att vi hade ett ytintervall pa tre timmar da jag bade byte om, at lunch och tog en promenad pa stranden. Sa att hoppa i en vat vatdrakt for ett andra dyk var inte jatte inspirerande. Men vad glad jag ar att jag gjorde det. Jag hade fortfarande kamera, sa jag gick verkligen loss och var en såndär störigt sölig dykare som hanger over en lite anemon for att fa en bra bild. Men kameran gjorde att dyket blev kul, tog en massa bra foto. Men det basta av allt var att vi horde valsang under dyket!!! Tydligen kan man hora det pa 40km avstand!! Sa haftigt!!!
Tredje dykdagen (igar) akte vi till kerama, dykbaten var full med folk men ingen engelsktalande, eller efter ett tag markte jag vilka som kunde nagra ord men de hade valigt kul at att jag inte fattade nagot alls under breifingen. Att aka pa en dykbat dar man inte kan kommunicera med folk ar inget jag rekomenderar oerfarna/nervosa dykare men jag hade inget problem. Det var tre trevliga dyk med massa smafisk och vi sag en stor skoldpadda som sov, en ganska stor squid (vet inte vad det heter pa svenska men det heter ika pa japanska). Toppen tre dykdagar, och som vanligt efter sa fina dyk sa sager jag att jag borde dyka oftare och sen kommer jag hem till sverige.....

Jag borde kanske skriva nagot om mitt forsta intryck av japan men har fatt hora att jag inte ar i det riktiga japan nu sa det far val vanta. Men pa okinawa sa gillar de sma fyrkantiga bilar, de har potatis smak pa sin mest populara kaka (jag har inte vagat smaka) och de har lask/drikaautomater pa varje gathorn. Min forsta tanke nar jag kom var att allt kanns sa bekant men anda helt annorlunda.

Imorgon ska jag testa min flygbiljett som jag fick i mailen tidigare i veckan men som inte existerade nar jag ringde swiss innan jag akte, det ska bli intressant =)

Sayonara!

Emma Lörd