Holy monutain
Holy monutain

Tiilbaka i Ouaga !

söndag 25 mars 2012 Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Hej på er!

Nu har vi kommit tillbaka till Ouaga, och bor på samma pensionat som i onsdags, det heter Tess Guesthause.

Värdinnan, Tess, är svenska. hon har bott Afrika mer än tio år och har här, Ouaga, ett jättefint ställe.
Vi, Kjell, Ingemar, Patrik, Gustav o Alexander bor bra här med toa o dusch i anslutning till våra rum. Nattetid går luftkonditionering på max.

Vi åkte härifrån torsdag morgon, 10 mil bort, till Zorgho.
Där har vi haft utbildning tor em, hela fredagen och även igår,lördag, framtill 12.00.
I princip har vi kört samma kurs där som tidigare i Nakamtenga.
I Zorgho hade vi ej tillgång till internet, så därför har det varit tyst ifrån oss.
Vi har bott hyfsat med egna rum med toa o dusch, utom Gustav och Patrik som ville bo tillsammans.
Maten har mest varit spaghetti, ris eller pommes frites med tomatsås, och det har varit ok.
Igår, lördag, avslutades kursen i Zorgho med ett prov, vi tror att det gått bra för våra elever.
Vid lunch kom Charlemagne och Stina(Lennart Karlssons dotter) och så åt vi lunch tillsammans.

Igår em, var vi tillbaka i Ouaga, och åt sen middag(21.00).
Middagen åts på traditionellt afrikanskt maner, dvs med fingrarna - inga bestick.
Efter middagen blev det disco.
Alla utom Kjell tyckte att den öronbedövade och monotona musiken var lite för mycket för vår smak så vi avbröt vid midnatt för hemfärd till Tess Pensionat.

I fredags morse(07.00) besökte vi "A Holy Hill", det var väl en c:a 75 m hög kulle där man offrade och bad till "den store Guden".
Det var brant att ta sig upp så det var lite jobbigt, men även jag, "gamlingen", kom upp på toppen till slut !

Idag fm besökte vi den stora marknaden här, det blev en hel köpslagan. Oftast blev priset ungefär halva utgångspriset.

Nu på em är det lite bad på Ricardo, sen åker vi till Nakamtenga på kvällen.
Kjell och Alexander hoppas även att få tag på skräddaren hos vilken de beställt handsydda skjortor à 10000CFA/st
(c:a 130 SEK).

Containern finns nu i Ouaga men några ytterligare papper måste fixas, så Charlemagne trodde att den skulle komma till Nakamtenga måndag em.
Vi får väl se.

Kanske kommer någon av killarna att skriva lite på resdagboken idag och lägga ut bilder, så håll koll.

Hoppas att allt är bra hemma i SANDVIKEN och att SAIK vinner SM-finalen idag em.

På torsdag kväll är vi hemma i Sverige igen, men vi skall försöka skriva lite mer i Resdagboken dagarna som kommer!

Hälsningar från oss alla!
/Ingemar.

ingjo