Vi softar

söndag 25 mars 2012 Ouagadougou, Centre, Burkina Faso

Det är svårt att skriva resdagbok nu för det är så mycket ändringar i planeringen hela tiden att man inte vet vad man var på väg sist och vad vi skrev. Nu skulle vi ha varit Bobo-Dioulasso sedan ett par dagar. Då hade redan haft en aning om vad en kulturvecka i Burkina Faso innebär. I stället har vi fått veta hur en privatklinik i Ouaga fungerar, och insett hur hjälplös man är på ett sjukhus om man inte kan språket något vidare. Då är det tur att man fått så fina kontakter på svenska ambassaden (tack vare att Maja glömde sitt bankkort hemma när vi lämnade Sverige).

Bäst att börja med att vi lämnade Bolga. För det gjorde vi enligt planerna tidigt på tisdag morgon. Måndag kväll var sorglig såklart fast ändå inte. Det var så svårt att föreställa sig att vi skulle åka, börjar liksom bli vana vid att ta en tur men alltid återvända till Bolga. A Bolga Bono.

Vi kom fram till Ouaga rätt tidigt på tisdag förmiddag, men dagen försvann snabbt eftersom vi sovit så lite (var på busstationen klockan fyra på morgonen). Klockan fem på eftermiddagen började dock vårt första träningspass år 2012, afrikansk dans med liveband hemma hos Christina, räddaren i nöden. Två killar spelade djembe och ballafon och så hade vi en instruktör förstås. Och meddansare från svenska ambassaden. I början kändes det lugnt. Vi hade koll på läget och hängde med i svängarna, men Sen hände något. Tempoökning ca 200%, svettigt värre. Men superkul! Speciellt härligt med avslappning efteråt och ett dopp i poolen. Sen blev det ostmacka och äggmacka med kaviar (har aldrig smakat så bra som då),öl och champange. Det var lite knasigt att alla pratade svenska..

Onsdag morgon gick vi lite ärenden. Åt frukost på ett franskt pattisserie - croissant och kaffe. Har aldrig mått så dåligt av två koppar kaffe (fast om det var kaffet eller den kommande malarian kanske är svårt att säga). Vi blev speedade kort sagt. Jonna fick huvudvärk och illamående. Det höll i sig. Så efter suupergoda veggogrillspett med baguette bangade vi Musée de la Musique för att gå hem och vila. Det var dock inte där vi softade, det kommer senare..

På kvällen var vi på ett eller annat sätt inbjudna till en annan svensk ambassadmänniska. Alla svenskar som för tillfället befann sig i Ouaga var där, det var nog så vi hamnade där också. Det var jättetrevligt - och spännande att höra om pågående projekt i landet - men Jonna blev bara sämre och sämre. Tur att vi var där vi var, Christina hade koll på en klinik med dygnet runt-service och när vi kom dit hade Jonna runt 40 graders feber. Och sen behöver vi inte skriva så detaljerat längre - det handlar om att Maja springer ärenden mellan sjukhus och hotell och huset vi får låna tills vi åker hem. Där gick torsdagen och först fredag kväll gick vi från kliniken båda två.

Igår, lördag, åkte vi med Lennart ut till Nakamtenga för att se byns fotbollslag spela sin andra match i den pågående cupen. Sju lag deltar och intresset är stort - Lennart räknade till 900 åskådare i publiken, och då var det ändå marknadsdag. Stor glädje när hemmalaget vann med 3-0!

Nu spenderar vi Jonnas sjukskrivna dagar i Christinas hus som vi fått låna. Här finns ac, pool och filmer att fördriva tiden med när energinivån är för låg för att läsa. Gör ett nytt försök att åka till Bobo på onsdag för att slå på stort när vi på torsdag firar MAJAS TJUGOÅRSDAG.

Hemlängtan är mindre nu, det känns lite som att vara hemma här. Svenska filmer, Ikeamöbler och modetidningar. Bekvämt. Ugn också, fast den har vi inte använt.

Ses snart.. PUSS

Majonna Apelberg