Mer korea och tillbaka till Japan

onsdag 28 mars 2012 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Min plan var egentligen att lamna Seoul dagen efter DMZ turen men gick ut pa kvallen med ett gang fran hostelet sa jag orkade inte pa morgonen. Istallet sa gick jag, Ed en filipinsk kille och Dave en australiensisk kille uppfor namsan. Ett "berg" inne i Seoul med ett torn pa. Det var en trevlig promenad, men nar vi var nastan uppe sa borjade det snoa, sa kallt trodde jag inte det var men tydligen sa...
Efter det hamnade vi pa en marknad som salde verkligen allt men jag stack tillbaka till hostelet efter ett tag och tog det lugnt hela kvallen.

Dagen efter (sondag) sa akte jag till Gyeongju i sodra sydkorea. Det var huvudstaden for ca 1000 ar sedan sa dar finns en massa colla tempel och gravar. De begravde sina kungar i stora hogar, sa det ser ut som det ar massa kullar inne i stadan med det ar gravar. Nar jag hoppade av bussen utanfor mitt hostel sa stod den en kille jag larde kanna i Seoul dar, lite laskigt, vi hade sagt att vi kanske skulle ses har men jag tankte hora av mig till honom nar jag kande for det, men inte direkt nar jag kom fram for att han ar ingen jag kanner att jag har sa mycket gemensamt med och vill hanga sa mycket med. Men men nu blev det sa att vi hangde tva dagar i Gyeongju men som tur var sa hittade vi en trevlig amerikan med sa jag slapp prata for mycket med belgaren som bara vill prata om sitt jobb pa nagon trakig bank. Iaf vi tre vandrade runder bland tempel och sag buddor i alla olika storlekar och positioner. Det var trevligt att komma ut lite i naturen med. Och efter som amerikanen pratade lite koreanska och kunde mycket mer om kulturen sa at vi massa nya roliga ratter hela tiden. Jag gillar koreansk mat, den ar ganska stark men den kan ocksa vara valdigt skum. Tex sa bjod en tjej pa hostelet pa lite snacks min sista kvall i korea, det var brod i stark sas, helt ok men kanske inte min favorit konsisten, nudlar i blod eller vad det var, denna fegade jag ur att prova och sa var dar lever tillratt pa nagot mysko vis for det smakade inte riktigt som lever gor hemma. Men valdigt intressant, jag smakade men sen holl jag mig till olen =) Jag tycker inte att den koreanska olen ar nagon hojdare, valigt vattning. Japansk ar mycket battre.

Igar var min sista dag i korea, jag och min stalker tog bussen till Busan pa formiddagen och hangde rundor nagon timme innan min farja gick till Japan. Busan verkade valdigt trevligt, speciellt da den visade sig fran sin basta sida med stralande solsken och man slapp vantarna som jag har haft i nagra dagar nu =)

Jag sov nastan hela batresan over, och tankte springa av farjan for att komma snabbt till immigration for att snabbt ta mig till stationen och vidare till nagasaki men tji fick jag. Jag ar inte hundra pa varfor men kan vara for att jag inte skrev telefon nummer till mitt hostel i japan eller sa ser jag skum ut men nar det var min tur i immigration sa fick jag en massa fragor om mitt hostel och sen fick jag ga ut kon och vanta tills alla andra hade gott igenom. Efter detta fick jag komma fram igen till immigration och da var det fler fragor och jag visade min returbiljett och lite annat pa var jag skulle bo och till slut kom jag igenom, da ville tullen fraga samma fragor men de rotade iaf inte igenom min vaska och jag kom in i landet. Allt detta gjorde att jag fick ta ett senare tag men vid tio kom jag iaf fram till Nagasaki och mitt hostel. Fick sova pa golvet i natt for det var fullt men det var billigt =)

Idag har jag strosat rundor i stan, Nagasaki ar ganska trevlig stad. Jag kollade in peace park och platsen dar atombomben slog ner. Det var en lite konsigt upplevelse men intressant. Det hade nog varit battre utan en batlast australiensiska kryssningsturister. Men aven har det varit varmt och fint, har gatt utan jacka hela dagen och har sett flera korsbarstrad med knoppar och blommor sa det borjar bli var nu. Hoppas den foljer mig norrut!!!

Emma Lörd
Senast aktiv - från Södra Sandby, Skåne län, Sverige