Nagasaki

måndag 2 april 2012 Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Vädret: 18 grader och sol

Båten kom till Nagasaki vid 6-tiden på morgonen så vi väcktes av högtalaranläggningen som förklarade att vi kunde gå av båten. Alla var tvungna att gå igenom japanska immigration mellan 6-10 så vi gick gå upp tidigt och äta frukost och gå iland.

Trots att vi gick iland lite senare än alla fick vi köa i 45 minuter. Alla skulle fotograferas och lämna fingeravtryck i japanska immigration.
Vi köpte ett dagskort på spårvagnen så att vi kunde ta oss runt som vi ville. Spårvagnssystemet var väldigt lätt att förstå och varje hållplats var numrerad så det var lätt att hålla reda på var man skulle kliva av.

Det hade blivit riktigt varmt så vi kunde ta av oss jackor och gå barärmat.

Första anhalten var Peace Memorial Park som ligger alldeles vid ground zero av atombomben som fälldes 9/8 1945 11:02. Det finns lite statyer och en fontän som de kallar för Peace Fountain. Körsbärsträden har precis börjat slagit ut så parken var kantad av blommande körsbärsträd, väldigt vackert. I parken finns också lite rester av ett fängelse som träffades av atombomben.
Ett par hundra meter ned från parken ligger Nagasaki Atomicbomb museum som visar bilder av Nagasaki före och efter Atombomben + en hel del föremål som hittades i ruinerna tex smälta glasflaskor. Det var av förklariga själ ganska tryckt stämning inne i museet och det var skönt att komma ut i solen igen. Alldeles vid museet ligger atombombens epicentrum där en staty markerade platsen.

Vi tog spårvagnen tillbaka ned till affärsområdet och kollade lite i affärer. Det är stor skillnad på priserna i Japan och Kina, japanska priser är ungefär som svenska priser. Expediterna i affärerna är otroligt artiga, de hälsar en med en harang med ord på japanska och bugningar, tar emot betalningen och lämnar ut varan med ytterligare en harang av japanska och mer bugningar.

Nu kände vi oss mätta på sightseeing och shopping så vi gick tillbaka ombord på båten. Innan båten avgick hade Nagasaki ordnat med en liten avskedsföreställning med blåsorkester och tamburmajorer och när båten lade ut vid 6-tiden stod alla på kajen och vinkade åt oss.

Summering av Nagasaki: Påminner lite om San Francisco med spårvagnar och kuperade gator. Folket är otroligt artiga och det finns inte ett papper på gatorna. Alla står vid rödljuset och väntar på att det skall bli grönt.

De hade nu börjat blåsa upp och kaptenen meddelande i högtalarna att vi tyvärr skulle möta dåligt väder och storm på vår väg över till Shanghai. Det började gunga ganska rejält redan efter en timme så jag hade ingen lust att gå upp och äta middag. Hoppas bara att jag klara mej från sjösjuka.

Monica Berglund
Senast aktiv - från Singapore, Singapore