Flytande shrine
Flytande shrine

Tiden flyger nar man har sallskap

måndag 9 april 2012 Matsumoto, Nagano prefektur, Japan

Nu har jag varit dalig och inte skrivit pa ett tag. Det har hant en del sedan sist, efter Nagasaki akte jag till Hiroshima. Inte framst for att se mer atombombs minnesmarke men for att se ett flytande shrine (aven om jag hann med peacepark och a-dome med), pa on Miyajima. Det var en valdigt mysig o, det fanns "vilda" radjur som gick runt over allt bland turisterna och det var riktigt fint vader. Specialiten i Hiroshima ar ostron sa det var jag ju tvungen att prova. Dock sa gillar jag inte slemiga grejor sa jag valde att ata dem friterade, det var helt ok, inte min nya favorit ratt men ok. Efter nagra timmar fick jag dock uppsoka en toalett i panik =)

Efter Hiroshima akte jag till Koyasan som ar ett heligt berg med massa tempel pa. Jag bodde en natt i ett tempel och var med pa meditation, det svaraste var att inte lata tankarna driva ivag och tanka pa vad jag skulle gora efter meditationen mm. Pa tempel sa ater man samma mat som munkarna, vilket betyder vegetariskt mat. Jag gillar vanligtvis vegetarisk mat men i japan sa betyder det valdigt mycket tofu, vilket jag inte klarar att ata, konsistensen ar alldeles for slemig och det smakar nada. Sa det var tur att man fick mycket ris. Pa morgonen gick jag upp vid sex for att vara med pa morgonbon i en timme innan frukost, ganska mysigt att sitta dar halvtrott och lyssna pa munkar som massar. Hela dagen oste det ner men jag forsokte kolla in de andra tempelna med. Det basta var att ga igenom en gigantisk buddistisk gravplats i regnet (detta var innan jag blev genomsur och kall). Men vid lunch gav jag upp och akte mot Kyoto.

Min forsta kvall i Kyoto spenderade jag med att promenera runt och kolla i Gion, sag tva geishor bakifran och hittade en bakelse som liknande semla men det var nagot helt annat, dock valdigt gott. Dagen darpa spenderade jag formiddagen pa manga museet, jag har aldrig tidigare funderat over hur sexsistisk manga ar, men shit vad det mest ar halvnakna tjejer med kroppar som en japan inte kan fa naturligt....
Pa eftermiddagen mote jag en jetlagad Kristofer vid bussen och vi akte och kollade pa enormt hog bambu vid ett tempel. Pa kvallen kakade vi sushi, min forsta i Japan och den godaste jag nagonsin atit. Jag har provat sushi nagra ganger innan men det har inte fallit mig i smaken. Nu har jag kommit pa att jag inte gillar sjogras pappret sa om jag bara ater de med fisk pa ris och wasabi med soja sa gillar jag det. Eller sa ar sushi helt enkelt battre i japan :) Dagen efter spenderade vi liknande, lite tempel och massa gang i Kyoto.
Pa kvallen kollade vi vadret och insag att det skulle regna hela nasta dag sa vi bestamde oss for att spendera dagen pa taget och tog oss till Mt Fuji. Vi sag inget av berget den eftermiddagen vi kom fram, allt var gratt och det bara oste ner. Men dagen efter sken solen och vi var ute och gick och tog bilder pa Fuji fran alla mojliga vinklar. Vi avslutade dagen med att bada onsen. Onsen ar varma kallor, det finns over hela lander och ar valdigt popis. Pa kvinnornas avdelning fanns det flera pooler med olika varmt vatten. Jag lag nog i blot i en timme innan jag kande att det var nog, da flyttade jag till bastun pa andra vaningen och sag solen ga ner brevid Fuji, inte alls fel.

I torsdags akte vi till Tokyo och har varit dar sedan dess, vi har promenerat nagot otroligt runt i den staden. Kollat in parker dar folk sitter och blir fulla under de otroligt vackra och nu utslagna korsbarstraden, sett gamla tempel byggda till buddha och nya tempel dar man tillber shopping. Korsat shibya korsningen ett flertal ganger bara for att se hur det ar i den enorma massan folk. Och vi har hangt mycket med Yuki som vi pluggade med i Kanada. Det har varit toppen att hanga med henne, sjalvklart for att det ar kul att se henne nu fyra ar senare men aven for att hon kan Tokyo. Hon har tagit oss till jattebra restauranger varje dag, vilket verkligen gjort att jag har fatt en annan bild av japansk mat. Jag och Yuki var aven pa ett museum och sag en show med ASIMO, det tycket jag var jattekul nord som jag ar. Och sa var vi pa ett maid cafe. Det var en lite surrealisktik upplevelse, vi var nastan de enda tjejerna dar. Det ar ett cafe dar servitriserna gar runt i maid kostymer och pratar med kunderna och spelar spel med dem. Men det var en kul upplevelse, dock det dyraste teet jag nagonsin druckit :)

Tidigt imorse akte Kristofer mot Scandinavien och jag akte vid en lite normalare tidpunkt till Yudanaka for att kolla pa apor som badar onsen. Ibland undrar jag vad som driver mig, jag akte tre timmar enkel resa for att spendera tid med apor som badar onsen, jag fick inte ens bada med dem... Men det var vart det, Aporna var jattegulliga och jag fick komma upp i bergen och se lite sno. Just nu ar jag i Matsumoto, ska kolla in en borg har imorgon. Ar helt sjalv pa mitt hostel, bara jag som bor har sa i natt kan jag inte skylla pa att folk ar hogljuda om jag inte somnar :)

Emma Lörd
Senast aktiv - från Södra Sandby, Skåne län, Sverige