Hejda mina fina barn!

fredag 13 april 2012 East London, Östra Kapprovinsen, Sydafrika

Tjena!

Sista veckan i familjen och med dom underbara och fina barnen… Jag kan ju saga att kanslorna ar blandade…

I sondags (paskdagen) sa gick jag upp som vanligt runt 8 tiden. Jag var duktig eftersom jag borjade dagen med att tvatta och hanga ut tvatten id et fina vadret :) Dar efter sa baddade jag fint dar ute, tog pa mig bikini och gick ut och solade. Med mig ut hade jag min bok och efter mig kom Sausage (taxen). Hon ville med sola, men hon flyttade mellan skuggan och min fina baddning. Jag fick aven besok av dom andra tre hundarna som var lite nyfikna pa min bok och pa mig :P Nar det borjade blasa for mycket, vilket det gor pa eftermiddagarna sa satt det fint med en dusch. Sen hande det inte sa mycket mer den dagen. Jag kollade pa film med Katrina och Bev i soffan. Enriktig slappe dag och det var skont!

I mandags (annandag pask) sa borjade jag, Ang och Elisa dagen med att baka :) Vi bakade cupcakes. Forst sa misslyckades vi lite men vi loste det fint! Nar vi var klara sa korde Matt mig till barnhemmet. Dar borjade jag med att blanda glassyr i fyra olika fager – rod, gul, bla och gron. Sen fick barnen sjalva dekorera sina cupcakes! Jag hade sa klart med mig massa olika salgs strossel med, tror jag hade 6 olika. Alla cupcakesen blev riktigt fina och barnen gillade verkligen att gora dom fina :) Innan dom at sina fina kakor sa blev det lite sang, dans, kramar och massa kel och mys! Oj vad jag kommer sakna dessa barnen, dom ar sa kram goa och fina! Sen var det da dags for att ata cupcakesen. Mums tyckte barnen att det var! Haha! Lilla Andy (8-9manader) fick en ocksa och ja, han var ganska sa bla i huvudet sen, haha gulligt! ;) Nar vi précis hade tagit fram vattenfarg och skulle borja mala sa kom Matt och hamta mig :( lite for tidigt tyckte jag men jaja sant ar det ibland… Jag kramade dom och sa “Vi ses imorgon” :) Nar vi kom hem sa hjalpte jag till att packa upp massa mat som Matt hade varit och hamta. Jag och Katrina tog med en dans runda i koket mellan varven som vi packade upp, haha! Bev undrade vad det var for fel pa oss! Lite senare sa slanged jag och Katrina oss i soffan och kolla film :P Undra hur manga filmer jag har sett har egentligen, sjukt manga iallafall! Jag fick med lite sallskap till filmen, Sausage hoppade upp till, la sig pa min mage och somnade gott dar, gulligt hund, en riktig kna hund haha!

I tisdags sa var jag tillbaka pa daghemmet igen. Lovet var slut men det marktes inte, det var inte alls manga barn, hmm? Var blev alla barnen av? Men iallafall till frukosten sa lekte jag bil med maten till en kille – Bongo, han skrattade jatte mycket och at upp allt, duktig och ur gullig kille. Sen tog jag en och en av dom stora barnen och gjorde rakna-till-10 pusslet. Det gick ratt bra, dar var nagon som inte riktigt hangde med, men det loser vi, det kommer :) Innan lunchen kom sa blev det lite lego lekande och da kom alla sma barnen fran barnhemmet med, dom var inte i skolan, varfor vet jag inte men det var kul att leka med dom ocksa. Dom stannade over lunchen sa vi blev nagra fler. Dock fanns det inte skedar till alla sa barnen fick ata i skift typ. Jag gick sen over till barnhemmet, barnhemms barnen foljde med :) Dar malade vi med vattenfarg, med kritor, byggde lego, spela memory, la 10-pusslet, skratta och hade det bra. Lilla Andy kom ocksa, han ar sa go! Och gissa vad? Jag slappte Andy och da star han av sig sjalv, JAAA! Han sjalv blev med glad marke man, han log och skrattade, ah sa mysigt och gulligt! Han tog ocksa ett litet steg, det var en underbar kansla att vara med om ett barns forsta steg :) Bev kom och hamtade mig vid 16 tiden. Jag slanged mig pa sangen och laste nagra sidor i min bok, slappa lite. Sen var det middag med familjen och sota Elisa. Hon var inte sa glad men sa fort jag borjade prata med hon sa blev hon tyst och drog lite pa smile banden, jippi! :) Det hande inte sa mycket mer den kvallen. Katrina var sjuk, hon hade spytt en del pa natten mellan mandagen och tisdag… Sa jag last elite i boken sen somnade jag.

I onsdags morse sa kom Sia (staderskan). Hon borjade med att rensa lite i alla skap som familjen har i koket. Man kan hitta gamal mat fran istiden ungefar... Sa det var bra att Sia antligen tog tag i det. I ena skapet sa hittade hon en mus, en levande. Katrina slangde dit katten som direkt tog musen i munnen och sprang ivag. Dock sa dodade inte katten musen utan bara lekte med den. Katrina gjorde en instas, hon fanged musen i en pase och gick ut med den till hundarna. Men aven hundarna lekte lite med den, korkade djur :P Till sist sa trapmade Matt ihjal den stackaren… :( Jag kom till daghemmet lite innan kl10. I Agnes hus sa var det ett aldre par. Dom hjalper tydligen ocksa Agnes med lite grejor, ger henne bland annat mat och lite sa. Dom hade med sig en kartong full av grejor for barnen. Dar fanns pennor, saxar, block, penslar och massa mer. Dom foljde med over till daghemmet ett tag. Dar var fler barn nu, yeah, lovet ar slut! Det aldre paret gav barnen vars en godisbit till alla barnen :) Under frukosten blev det lite klabb… Det var inte mat till alla… Dom sma barnen fick dela pa 4 tallrikar och dar var ungefar 8 barn kanske… Vi var sen ute i det soliga men blasiga vadret hela dagen. Vi gungade, kramades, busade. Nagra fran barnhemmet var ocksa dar, bland annat tvillingarna, Nicolas och Buhle. Jag hade Bongo i knaet nar vi var dar ute, jag sjong eller typ nynnande lite for han sen ratt var det var sa delade jag pa mina ben sa han trillade igen och det tyckte han var super kul :D haha! Nar det sen vr dags for lunch sa var det lite klabb da med. Det var ris sad et rackte med det blev inte sa mycket “kottgryta” och det fattades skedar. Lite rorig dag med maten kan man saga. Jag gick sen over till barnhemmet. Dar var inte sa manga hemma eftersom nagra hade somnat pa daghemmet. Men lilla sota Andy var dar. Han fick ett bad av Kanini. Han bara satt dar i sitt bad och skrattade. Efter badet sa lekte jag lite med han. Han ger mig sa himla goa kramar och ett fint leende! Vilken kille! Matt kom vid 14.15 for att hamta mig. Han hade varit med Agnes och tva av barnen hos en tandlakare. Pavagn hem hamtade vi aven Steve. Nar vi kom hem sa hade Steve en laxa fran kokskola, han skulle lara sig att gora rosor, typ sana i marsipan. Han hade fatt nagot att trana med (det var inte marsipan) sa jag och Ang provade med att gora lite rosor, det var inte jatte latt, men det gick :P Lite senare nar jag star i duschen sa gick strommen, YEAH! Tur att jag var sa gott som klar, men oj vad morkt det blev haha! Jag hittade iallafall handdukten och mina grejor. Nar jag kommer ut ur toan sa star Bev redo med ett ljus till mig :) Strommen kom tillbaka efter bara 15min igen, skont! Pa kvallen sa kollade jag, Katrina, Matt, Bev, Ang och Elisa pa film i stora rummet :) Sausage var ocksa med sa klart, men hon somnade och borjade snarka haha!

Igar var et upp stigning kl7. Bev hade sin day off sa jag fick aka samtidigt som Steve, alltsa kl8. Det var Mark (kompisen i storarummet) som korde oss. Jag kom till daghemmet vid 8.30 nagot. Miss gjorde massa grejor med barnen innan frukost. Hon gjorde alfabetet, fager, veckodagarna, manaderna, rakna till 20 och My Body. Hon ar sa sot mot barnen och vrkligen jattebra! Frukosten gick utmarkt, barnen at och var snalla :) Vi var sen ute och lekte hela dagen. Dar ar en kille – Lizole, han har helt plotsligt blivit radd for att ga pa toaletten. Dock luktar det ju inte hallon précis och dar finns odlor men anda. Sa jag har fatt folja med han bort till toan typ 3-4ganger. Forst fragar han “toilet paper?” sen pekar han pa toan och tar mig i handen :P Om han inte ser mig nar han sitter pa toan sa sager han “Teacher?!” och nar jag svarar Ja sa ar det allt okej igen :) Jag hade sota Zimi i knaet i typ 1min innan jag kanner nagot blott… Japp hon kissade vist, haha ops! Men jaja, in och hamta toapapper och torka bara :P Hon hade till och med bloja pa sig, den maste ha varit ratt sa full… Sen lekte vi lite med lego och hade det skoj :) Jag lekte ocksa lite med den hanikappade pojken – Bukho. Han satte sig i mitt kna, holl om mig och gav mig riktigt mysiga kramar :) Jag sjong/nynnade lite pa olika later, vi laste aven lite i en bok, eller ja, han tar min hand (ett finger) och pekar pa olika saker i en bok sa ska jag saga vad det ar. Sen var det dags for lunch och det gick med bra :) Aven dom barnen som inte brukar vilja ata, eller bli matade av mig, at, jippi! :) Innan jag lamnda daghemmet sa sa jag till Miss att Imorgon ar det min sista dag, jag kommer ha med mig lite kakor och sa. Jag fragade med om vi kunde fixa med det efter frukosten. Da sager Miss att hon inte kommer vara dar min sista dag… Hon skulle besoka hennes syster pa sjukhuset… Jag berattade for hon hur bra jag tycker hon ar och att barnen verkligen gillar hon. Da sager hon tack och sen borjar hon torka sig runt ogonen “You make me cry…” ah, Miss… Mina ogon blev med fyllda.. Jag gav henne en kram och sa tack for allt! Hon sa att hon har lart dig mycket av mig, roligt att hora! :) Hoppas hon inte slutar, hoppas hon fortsatter! Pa barnhemmet sa lekte jag lite med Andy, sen malade jag lite vattenfarg med nagra tjejer. Det var inte sa manga barn hemma… Matt hamtade mig kl15.30. Dar hemma vantade boken ;) Jag maste vara sjuk, haha! Katrina gjorde en fin middag och duktade sa att alla satt samlade, det var lange sen faktiskt, sa det var mysigt! Efter middag sa borjade jag och Ang att baka cupcakes igen. Denna gangen for daghemmet :)

Idag (fredagen den 13, min sista dag med barnen) sa akte Bev till flygplatsen vid 8 tiden for att hamnda Robin (en tjej). Hon jobber for volontarresor men ar inte svensk, hon bor just nu i Botswana. Lite innan kl10 var vi redo for att aka till daghemmet. Det var jag, Bev och Robin plus alla cupcakes, glassyr, strossel, lego osv :) Eftersom Miss inte skulle vara dar idag sa var jag beradd pa kaos… Och ja, det var bara fornamnet… Vilket kaos det har varit idag. Den lararen (Missen) som var kvar ar inte sa bra pa engelska sa hon forstod inte sa mycket av vad vi sa. Men vi lyckades iallafall fa over alla sma till sitt lilla “hus” sen ha kvar alla stora hos oss for att forsoka gora cupcakesen. Det blev cupcakes och det gick anda helt okej :) Vi gjorde sen till dom sma med eftersom det annars hade blivit annu mer kaos :P Sen var det typ fri lek fram till lunchen kom. Det var bade jobbiga och bra stunder. Ibland brakade alla med alla, kastade grejor slogs, skrek och hade sig, bara kaos rent ut sagt… Ibland satt dom lugnt ner, lekte fint med legot, kramades lite och skrattade. Jag fick iallafall nagra mysiga stunder med barnen. Vi satt och kramades och busade lite :) Undra vad Robin tankte idag… Kaos! Det var typ inget som var oganiserat! Den lararen som var dar idag ar inte sa bra pa att saga till barnen, synd att Robin kom just denna dagen av alla dagar och kollade projektet… Men jaja, sant ar det. Under lunchen var jag mest inne hos dom sma for att hjalpa till med att mata, dar inne var det ratt lugnt men jag horde hur dom andra barnen skrek och hade sig inne hos Bev och Robin. Efter ett tag sa fick iallafall alla till att ligga pa vars en madrass och typ sova. Dom var iallafall sa gott som tysta :P haha! Jag vinkade och sa hejda… Sista gangen jag sag dom sma liven. Hejda mina fina barn! Jag kommer sakna er! Vi gick over till barnhemmet. Agnes var inte hemma sa hann inte saga hejda till hon :( Men nagra av tjejerna var hemma, jag kramade dom och sa hejda, ah sa underbara barn! Jag kramade om Andy med, mer an en gang haha ;) Vi akte sen till stan for att ha lunch. Jag och Robin tog sushi, GOTT! Vi korde sen en liten svang i staden, visa Robin stranden, hamnen och lite sa, sen vips sa var vi pa flygplatsen och klockan var lite over fyra. Vi parkerade, gick in, satte oss pa ett fik. Bev och Robin tog kaffe, jag satt mest och funderade pa barnen, Agnes och halv lyssnade nar dom pratade med varandra och la in ett och annat imellan at. Nar klockan var lite innan sex sa vi hejda till Robin och korde hemat. Bevs telefon ringde och vi fick lite arende pavagen hem, sa vi kom hem lite efter kl19… Jag var trott… Maten var klar typ direkt nar vi kom hem,sa vi satte oss dar, pratade och hade. Alla var trotta markte man haha! Nu har jag precis duschat och forsokt packa lite. Katrina kom in med ett riktigt stort paket som jag ska ta med hem och skicka till hennes kompis i Stockholm. Hon har ett par jeans, en bok, torkat kott, chocklad, godis, papper i det stora brevet. Puuh! Hur ska jag fa plats med mitt eget? Haha! Hur ska jag klara vikten? Jaha, det far vi se imorgon. Nu ska jag snart sova, ar helt slut…

Imorgon aker jag till Kapstaden. Flyget gar 10.25 fran East London. Holl ogon och oron oppna for mina inlagg fran Kapstaden :)

Vi hors fran Kapstaden!
Puss & kram!