Cape Town :)

lördag 21 april 2012 Kapstaden, Västra Kapprovinsen, Sydafrika

Tjabba Tjena! :)

I tisdags kvall var det ju fotboll pa tv, inte sa roligt precis :p jag hamnade iallafall i baren med tva "herrar". Dom berattade om allt jag skulle se i Kapstaden. Har kan man ju vara lange om man "maste" se allt dom sa, haha! Sen kom vi aven fram till hur lika svenska och afrikans ar. Afrikans ar ett av dom elva spraken som pratas har nere.

I onsdags sa stod det Cape Point pa schemat :) Jag skulle bli hamtade 8.30 men blev hamtad ungefar 8.50, da kande jag mer igen Afika ;) haha! Vi var bara fyra tjejer pa turen, vilket var lungt och skont :) Vi skulle egentligen vara 11 st men alla andra hade avbokat tydligen. Forsta stoppet blev Hout Bay, dar tog vi en liten bat tur for att se en liten o fullt med salar :) Det var super mysigt! Salarna lekte och busade sa mycket i havet! Dar efter akte vi upp i berget och stannade pa en lookout. WOW sa vackert! Synt att det inte ar oktober nu, for da hade vi kunnat se valar. Jag maste ju bara tillbaka for att se dom ;) Nasta stopp blev Simons Town, dar fick vi se pingviner, oj sa sota dom var. Och sa roligt dom gar, hihi! Super gulliga verkligen! Dar efter korde vi in i nationalparken dar vi senare skulle se Cape Point och Cape Of Good Hope. Vi stannade minibussen, gick ut och tog vars en cykel, dock var vi bara tva som cyklade. Det var jag och en kvinna fran Canada (med rotter fran Sverige). Dom andra tva tjejerna (Belgien) var lata och ville inte cykla 5km. Vi tog ett litet stopp pa en bank for att se om vi hade turen med oss for att kunna se zebror, antlioper och lite andra djur, men nej det hade vi inte. Sa vi hoppade upp pa cyklar igen. Det var lite lurigt att cykla pa vanster sida men det gick bra :) Det ar inte direkt vindstila i Kapstaen och absolut inte nere pa den spetsen! Vinten kom sa klart med fran vanster sa vi holl pa att blasa ratt ut pa bilarna, FARLIGT! Men vi var starka och holl i mot :) Nar vi kom fram sa hade som andra dukat upp lite picknick lunch. Efter lunchen akte vi till Cape of good hope. Pavagen dit sag vi babooner och strutsar. Nere pa Cape of good hopa var det riktigt frisk vind. Det luktade nagot speciellt, typ fracht och gott, riktigt luft! Vi tog lite foto och sen fick vi aven se "jatte marsvin", kommer inte ihag vad djuret hette, men det kryllade av dom och dom var inte sa radda for oss :P Dar efter akte vi till Cape Point. Vi gick upp till fyren och wow vilket landskap! Det ar helt troligt var vackert det kan vara! Aven har sag vi lite babooner. En riktigt stor baboon snodde en glass eller nagot fran en tjej, hon bara sprang ivag, man ska inte braka med dom... Vi akte sen hela vagen tillbaka till hostlet. Jag var tillbaka vid 17 tiden. Jag var bara inom och vande sen tog jag en minibuss in till stan, gick och fonster shoppade lite sen hade jag middag pa Mama Africa, BIG LOVE! Det var ett mysigt och harligt stalle. Vaggarna var fulla av afrikas vackra lamningar, tra figuret och glada farger :) Baren var som en stor orm som slingrade sig langst hela baren. Personalen var riktigt trevliga. Klockan 20 kom det med nagra killar som borjade spela, oj vad jag njod och hade det bra :) Nar jag kom tillbaka till hostlet sa snacka jag lite den franska tanten innan jag gick och la mig.

I torsdags nar jag vaknade sa sa den fanska tanten att jag hade pratat i somne, ooh inte igen haha! Jag ar ju pinsam! :P Men iallafall sa var torsdagen min "day off" haha! Inga utflyckter, sa jag bestammde mig for att gora stan! Jag gick fran hostlet typ 9.15 och var framme ungefar 9.45. Nar jag skulle korsta vagen for att komma till Long Street (den beromda gatan) sa hor jag nagon som ropar mitt namn, jag kollar runt och da far jag synd pa den franska tanten som kommer i full 190 pa cykel haha! Hon ar galen! Jag gick sen gatan upp och gatan ner pa Long Street. Tog aven en svang inom Green Market, jag gillar att ga pa afrikanska marknader, det ar sa mysigt och harligt! Love it! Det blev en sushi paus for lunch och inte nog med det, det var 50% off, KANON BRA JU! :D haha! Jag borjade sen ga mot Waterfront, men jag stannade till for att ta en titt pa food market, dar inne fanns verkligen allt! Jag fortsatte sen mot Waterfront. Vid ett rodljus sa traffade jag tva kvinnor fran NYa Zeeland och England, vi pratade lite och sa sen gick vi at olika hall. Nar jag kom fram till Waterfront sa fragar en man fran Kongo om han far ta en bild pa mig, jag var ju sa vacker. Haha alltsa Afrika ;) Jag slog mig sen ner pa en bank bredvid ett Syafrikanst par, vi kollade lite pa salarna som var i hamnen och hur himla vackert Table mountain ar, galet med att sa stort berg mitt i en stad :) Nar jag lamnade paret och gick runt hornet pa en byggnad sa hor jag att nagra killar star och spelar och sjunger, jag stannar upp och lyssnar. DOM SPELADE OCH SJONG PA WAKA WAKA! Jag fick gashud, ja inte av att jag fros for det var nog ca 30grader, utan av att det ar min favorit lat, jag fick med liiiiite vattniga ogon hihi! Ah jag vad bara stod dar jag njot och tittade och lyssnade pa dom :) Jag hittade sen ett enromt kopcentrum, alltsa det var sa stort sa till och med jag blev lite trott och da ar det stoooort! Haha! Var jag tillbaka pa hostlet vid 17 tiden, da var mina fotter och ben trotta. Pa kvallen nar vi var nagra styckna som kollade pa tv sa hor vi att den franska tanten ar dar ute och grejar med nagot. Vi kollar ut och ser da att hon har bjudit upp en kille i typ 20ars aldern for att danska runt poolen hahah! Lite senare sa kom hon med en lapp och pa den lappen var det hennes nummer, haha! Stackars kille :P

Igar sa stod det Robben Island pa schemat. Men baten gick inte forren kl13 sa jag vandrade runt lite i det stora kopcentrumet i Waterfront, tog en milkshake pa M&B och tittade i butikerna som var utanfor kopcentrumet med. Nar vi kom fram till Robben Island sa hoppade vi in i olika bussar sen var det en guide som stod langst fram och berattade om allt vi sag till hoger och till vanster. Vi hoppade av bussen nar vi kom till den sidan som ar mot Kapstaden och wow vad vackert! Alltsa detta berget, det ar helt galet! Sa himla vackert! Vi hoppade sen in i bussanr igen och korde mot cellerna dar alla fangarna satt. Det var bade stora och sma celler, men i som stora cellerna var dom ju med x-antal fler personer. Vi fick sen se Nelson Mandelas cell och den var inte stor... Dar satt han i 18 ar! Fy for! Och om han pratade med nagon sa fick han olika straff, uusch! Baten tillbaka till Kapstaden gick kl16. Jag tog en liten paus nar jag kom tillbaka sen bestammde jag mig for att min sista kvall skulle vara pa underbara Mama Africa :) Sa jag tog en taxi dit! Dar satt jag och tittade pa inredningen, andades in det sista av mitt underbara och alskade Afrika och bara njot! Jag kommer sakna Afrika :( Jag hade samma kille som serverade mig haha, han kande igen mig och fragade lite vad jag gjorde har osv :) Nar jag kom tillbaka till hostlet sa borjade jag packa lite, sen orkade jag inte mer sa jag gick ut och satte mig i soffan dar redan tva killar satt och en franska tanten haha! Lite senare sa kom Stig Larssons forsta film pa tv, olala! Sa tjejen i receptionen kom med :) Dock kollade jag inte klart pa hela for jag holl pa att somna.

Idag ar de dagen da jag masta saga hejda till Afrika, men vi ses igen, vist? ;) Jag har precis checkat ut. Jag vet inte ritkgit vad jag ska gora fram till in taxi kommer, det ar inte sa bra vader. Det ar helt grat... Jag tror att Afrika ar ledsen for att jag ska lamna :) Fint av Afrika, ellerhur? ;) hihi! Nej men jag far val ta mig en sista liten promenad nar jag ar klar har!

Jag har verkligen trivts bra har i Kapstaden, alla manniskor har varit sa trevliga. Sagt god morgon pa morgonen, fragat hur dagen har varit, vad man ska gora imorgon, om man vill med pa en promenad, om man har sovit gott, ja allt har verkligen varit bra :)

Vi ses snart!
P.S det kommer nog ett inlagg fran svensk mark sen med, sa glom inte det :) D.S

LOVE AFRICA <3