Epilog

söndag 10 juni 2012 Opua, Northland, Nya Zeeland

Epilog NZ 5/6
Länge sedan vi uppdaterade rapporterna men som ni kanske vet så läggs Resedagboken på Aftonbladet ned den 15/6 så vi var tvungna att byta till ett annat forum vilket blev till ett stort arbete för vår son Johan då det innehöll många bilder. För detta jobb är vi honom evigt tacksamma.
Efter en lång tid på land på Dockland 5 bland strävsamma seglare, arbetandes på sina båtar, besökandes ögonläkare för lyckade starroperationor, eller andra frikostigt delandes med sig av sin kefirodling som är ett levande väsen, en syrlig rysk yoghurt som vi äter till lunch och laddar på med nytt torrmjölkspulver och vatten. Och inte att glömma managern Charleys vitlöks- och vinkokta musslor på barbequekvällarna. Sen äntligen sjösatte vi den 24/4 och gick ned vid högvatten på Whangarei river till Marsden cove längst ut mot havet.
Sen skulle vi i lugn och ro segla i Bay of islands, 26/4 seglade vi till nästa Tutuka och upptäckte då att vår utombordsmotor vägrade att starta. Nå väl vi var ju på väg till Opoa där vi skulle klarera ut och där finns all service.
Nästa mål var den gamla valfångarhamnen (nedlagd 1930) Whangamumu bay och för att gå in genom den smala infarten bland alla vassa klippor så startade jag motorn, men ve och fasa, efter några minuter så göd överhättningslarmet och jag stängde omedelbart av motorn och rusade ned i maskinrummet, ingen kylvätska! Vi fyllde på, det gick i 8 liter. Vi startade motorn igen men bara efter några minuter så göd larmet igen. Ned i motorrummet och allt vatten var borta. Vi fyllde på men tordes inte starta motorn igen så vi fick i den svaga brisen segla in i bukten och ankrade där.
Vi låg där vingklippta och väntade på en lämplig vind och vindriktning för att kunna ta oss ut från kraterbukten.
30/4 kom äntligen en svag vind med rätt riktning så vi lättade ankar under segel och tog oss ut. Vi seglade under en svag bris upp mot den nordliga udden Cape Brett, där försvann vinden helt och vi låg och drev fram och tillbaka med tidvattenströmmarna under 6 timmar.
Jag hade kontakt med Russel radio men de kunde inte hjälpa så långt ut. Till slut kom lite vind och vi kryssade in mot Battle ship rock, lite närmare mot Opua. Men infarten mot Opua är mycket smal och tanken att kryssa hela vägen in mot tidvattnet, tät färjetrafik och mörker var inte lockande, dessutom så ösregnade det.
Jag hade fått kontakt med marinan på mobiltelefonen så de skickade ut en fiskebåt som bogserade oss in. Den normalt korta seglatsen på 3 timmar 18 nm tog oss 12 timmar!
Vi blev kvar i Opua i 18 dagar för att fixa motorn där ett utblåsningsrör hade sprungit läck, ett stort hål. Ett nytt från Volvo i Belgien var otänkbart, alldeles för dyrt.
Jag lyckades hitta ett i Whangerei för Perkins och en packningssatts i Singapor. Även insprutarna och allt blev genomgånget och nu spinner motorn som en katt. Vi är evigt tacksamma till den lilla greken Philip som lät oss gratis få tillbaka vår van som vi just hade sålt tillbaka till honom, han tyckte synd om oss och det var ändå lågsäsong och han hade fått våra fina fina gardiner och madrasser på köpet.
Fiji
17/5 var allt klart och vädret lovande så kl 11 bar det av mot Fiji och Lautoka 1200nm bort.
24/5 så gav autopilotmotorn upp och jag bytte till den jag hade i reserv.
Jag upptäckte att även generatorn vägrade starta och att motorreglaget hade låst sig. Att segla in genom revet till Lautoka (bara 140m) och i motvind var inget lockande så vi beslöt att gå till huvudstaden Suva där det borde vara lättare att få hjälp.
Trots en riktig pisskryss 30 kn vind så lyckades jag laga reglaget till motorn och kl 11 den 28/5 anlände vi till Suva.
Efter mycket sökande och taxifärder, billigt, så har jag nu hittat ett nytt startrelä och generatorn startar nu igen. Kugghjulet till autopiloten får vänta finns inte att få tag i här trots mycket hjälp från mekanikern Bruce.
Suva är en multikulturell stad, fidjianer, indier, kineser, polynesier. Det regnar mycket här pga. de höga bergen så det finns inte så många turister här, de gillar den västliga läsidan med sol. Vi har besökt museet och i går var vi på bio och såg en dålig film snow White and the Hunter.
Nu har vi hyrt bil och skall i morgon göra en 3 dagars tripp runt ön Viti Levu som är den största ön bland 333 i Fiji. Vägarna är usla så vi har hyrt en 4WD.
Vårt internet här ute på redden är usel så bilderna får komma senare när vi tar taxi (som är mycket billigt här) in till ett internetcafé i staden.

Sy Marieke Iii
Senast aktiv - från Hörby, Skåne län, Sverige