Etapp 8: Брэст-Włodawa

måndag 25 juni 2012 Włodawa, Lublins vojvodskap, Polen

Eftersom vi hade en förhållandevis kort etapp framför oss hade vi inte jättebråttom iväg utan spenderade förmiddagen med att besöka fortet i брэст, mest känt för att ha stått emot den tyska invasionen under andra världskriget en hel månad, men även intressant för bensprattel, monument, en evigt brinnande eld, sovjetisk marschmusik och freden i Brestlitovsk 1918.

Efter att ha ätit lite underbara dillpizzor och druckit no 1 Kwas in Belarus i Café Citadell drog vi tillbaka till hotellet, bytte om och satte av mot gränsen. När vi väl var vid gränsen gick vi vänta ungefär en halvtimme på att de skulle byta gränsvakt till en trevlig en som släppte ut oss så gott som omedelbart. Vid polska delen av gränskontrollen mötte vi en fransk cykloturist som hade blivit förvånad över hur snabbt vi kommit igenom kontrollen. Han berättade att han fått vänta över två timmar. Sen berättade han att han cyklat från Normandie till Nordkapp och sen via Litauen genom Vitryssland och att han en gång när han var ute och cyklade inte blev insläppt i Mongoliet och därför cyklade runt halva Afrika istället.

Efter att ha kommit igenom genomled vi nästan sju väldigt långa och skakiga mil innan vi kom fram till hålan Włodawa. Man undrar lite hur de tänkt med vägrestaureringarna när en superfin väg bara kan bli totaldålig mitt i skogen för att sen några kilometer senare bli jättefin igen.

Och även om det känns i kroppen att man cyklat en bit nu måste jag säga att jag är förvånad över att det är händerna som överlägset tar mest stryk av en sån här cykeltur. Det var nog tur att man investerade i ett par cykelhandskar innan man åkte.

Thomas Lirén
Senast aktiv - från Timișoara, Timiș, Rumänien