Intressant och historisk rundtur

Prora

torsdag 28 juni 2012 Binz, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

I Prora blev ”Wohnmobil-Oase” vår nattplats. Anläggningen där vi står har använts för utbildning av stridsvagnsförare under 2:a världskriget och sedan av Röda Armen och öststaterna. Nu en trevlig husbils-oas.
En kort cykeltur genom skogen förde oss till den gigantiska semesteranläggningen som Hitler beslutade att bygga före kriget. Anläggningen består av flera identiska huskroppar som sträcker sig total 4,5 km utefter Östersjökusten. De sex våningar höga huskropparna var förfallna och i norra delen nästan helt raserade. Byggnadskolossen var enorm att beskåda. Ett besök på det historiska museet gav oss en bra insikt i byggnadens historia.
Vi tog oss också en cykeltur till Binz, en typisk tysk östersjöort med lång strandpromenad och massor av hotell och restauranger.
Vi fick dessutom en härlig dag vid den långa sandstranden, sol och bad samt laxsmörgås och en bra bok gjorde dagen minnesvärd.
Efter Prora ska vi leta oss ut mot Peenemunde.