Helvetesnatten 1 (vi räknar med fler)

tisdag 10 juli 2012 Nynäshamn S, Stockholms län, Sverige

[u]Tisdag[/u]:
Distans 20,0 M, Vind SV, vridande till V under natten, 8-16 m/s.
Avseglade från RIngsön och hade en härlig segling de första 5 M med nytt rekord 9,2 kn. Sedan slog sjösjukan till då skärgården öppnade sig och hela Östersjöns dyningar rullade in. Vi tog oss in i hamnen på Öja men den bjöd inte på någon lugn natthamn då dyningarna rullade in även där. Vi gjorde ett kort stopp och åt våra färdiggjorda smörgåsar sedan stävade vi vidare i desperat jakt efter en lugn natthamn. Skeppshunden led!

Vi gick in till Ankarudden där vi hört att det skulle finnas en brygga. Bryggan var full men vi letade oss längre in i viken och hittade en skyddad klippa på ön Bottenholmen där vi kunde lägga till med hjälp av bergskilar. Då regnskurar vankades satte vi upp sittbrunnskapellet och vipps hade vi fått ett rum till i båten:)

Efter en god middag tog vi en promenad på ön och skeppshunden Selma fick stor glädjerusning av att vara i land. Vi tog oss till södra sidan av ön och fick en mycket fin vy över Öja och Landsort.

När vi kommit tillbaka till båten och som bäst höll på skriva vårt förra dagsboksinlägg kände vi hur båten stötte mot grund. Vinden hade ändrat riktning och tilltagit i styrka. Vi försökte reda upp situationen med hjälp att en spring till en ny bergskil och uppsträckning av ankaret, men förgäves! Det var mörkt, regnet öste ned och vinden var hård. Vi beslöt till slut att lägga fast vid en boj inne i viken. VI var osäkra på om bojen skulle hålla men tänkte att vi gör ett försök. Kändes ändå säkrare än att ankra. Vinden tilltog hela tiden och vi vågade inte sova. Kl 01:40 noterades vindstyrkan 16,2 m/s med byar på 18,2 m/s på Landsort. Vi vakade ett par timmar för att vara säkra på att bojen höll. Vid tretiden hade vinden avtagit till 11 m/s och vi kände oss lite säkrare på bojens kapacitet. Vi slog på ankarvakten i GPS:en och gick till kojs. När vi precis lagt oss till ro hörs ett pipande från GPS:en och vi rusar upp. Det är dock falskt alarm, troligtvis på grund av dålig satelitmottagning. Vi fick sedan några timmar välbehövlig sömn!