Dag 8 Lincoln i White Mountains, New Hampshire

torsdag 12 juli 2012 Lincoln, New Hampshire, USA

I dag har vi endast kört 15 mil. Resan gick genom Green Mountains där mäktiga trädbeklädda berg omgav vägen. Vi har inte sett så stora berg som är helt gröna tidigare. Efter fem mil stannade vi vid Ben och Jerrys glassfabrik. Vi gick en guidad tur och fick veta att det går att få ett företag lönsamt trots Fair Trade och miljövänligt tänk. Det är bara naturliga råvaror i Ben och Jerry och nu förstår vi varför det är så dyra. Vi fick också se hur fabriken tillverkade förpackningar två och två, så man ska alltid köpa 2 paket med Ben och Jerry… Glassen heter Ben och Jerry efter de som grundade företaget. Vi fick prova olika glass-smaker, som var goda. Vi åkte sedan vidare på slingriga vägar med låg hastighet så det tog nog drygt 2 timmar att köra resterande 10 mil. Vi kom in i White Mountains, vars toppar syns lång väg, när de är snöbeklädda, därav namnet. Dessa berg har vissa kala fläckar och är inte riktigt lika gröna som Green Mountains. Det blev en del fotostopp även om Matte som kör ibland (ofta) påstår att det inte går att stanna trots att det skulle gå alldeles utmärkt om bara viljan fanns. Det var en fin bilresa, även om Eva föredrar havet. Det var många som fiskade och det verkar finnas öring (trout) i floderna från bergen. Hotellet är super! Stort med två TV-apparater, kyl och mikro. Tjejerna har badat i poolen medan Matte tvättar. Nu slappar vi och laddar inför morgondagens scenic drive som är 15 mil. Vi bor här i två nätter. Vi är väldigt nöjda med Patrik som diregerar oss rätt var vi än är. Patrik är rösten i navigatorn.