Årets första dopp!

fredag 13 juli 2012 Värmdö NO, Stockholms län, Sverige

[u]Fredag:[/u]
Distans: 24,9 M, Vind: SW 8 m/s, FÖG: 5,3 Kn.
Lämnade Mörtö-Bunsö 12:30 för fortsatt färd norrut. Nämndöfjärden avverkades för motor, mest p.g.a. batteriladdningsbehov (samt att slippa plattlänsa). Efter Nämndöfjärden väntade Kanholmsfjärden där vi hissade (rullade ut) genuan. Det var fin undanvindssegling upp till norra Möja. Inne över fastlandet mullrade åskan men ute i skärgården hade vi strålande solsken. Vi tävlade med åskan om att komma sist till natthamnen, vi vann!

Vid 17-tiden angjorde vi dagens natthamn, stora viken på Träskö Storö. Vi bestämde oss för att övervinna vår oro för klipptilläggning. Allt gick bra, än så länge...

Årets första dopp (för två i besättningen) företogs i kvällssolen. Vattentemperaturen var moderata 17,5 grader och gav en uppfriskande känsla. Robert rensade ekolodsgivaren från sjögräs och Sofie simmade till ylandet från skeppshunden som snällt fick vänta på båten.

Längre in i viken skymtades "bullbåten" och dreglet syntes i Roberts mungipor som längtat efter bullar sedan vi lämnade Nynäshamn. Bullbåten är en gummibåt som åker runt i skärgården och säljer diverse fika och annat som semesterfirande båtfolk kan tänkas köpa. Kanelbulla, wienerbröd och bröd inhandlades. Jordgubbarna var tyvärr slut.

Till middag grillades marinerad kyckling och till det serverades ris, grönsallad och rosévin. Efter middagen åts det nyinköpta wienerbrödet och Selma fick sitt favorittuggben. Nu är det dags för Selmas kvällsrunda och sedan väntar kojen.