Bullfika under färd (notera dreggelpölarna).
Bullfika under färd (notera dreggelpölarna).

Mellan Yxlan och Blidö

lördag 14 juli 2012 Norrtälje N, Stockholms län, Sverige

[u]Lördag:[/u]
Distans: 26,8 M, Vind: S 8 m/s, FÖG: 5,1 kn.
Dagens segling gick längs den mindre farleden mellan Yxlan och Blidö. En mysig led kantad av sommarhus. Vi slörade med enbart genuan i 4-5 kn. När vi lämnat kanalen mellan öarna svängde farleden och vi satte storseglet. Vid Ålandskobb mötte vi färjan Viking Amorella som var på väg in mot Stockholm.

Vi hade hoppats på att Svenska kryssarklubbens boj vid Tjockö var ledig, men den var upptagen. Istället gick vi till gästhamnen på Lidön där vi lade till vid bryggan. Efter tilläggning gick vi en tur på ön med Selma, vilket resulterade i att ett helt gäng med fästingar följde med oss tillbaka till båten. Vid genomgång av Selmas päls hittades en blodsugande fästing som redan parasiterat några dagar. Den plockades bort av Robert.

Till middag avnjöts välmarinerad fläskfilé med pasta och sallad. Till dessert serverades ost och kex. Vinden hade mojnat till kvällen och innan vi kojade var havet spegelblankt.