Regnet det bara öser ner...
Regnet det bara öser ner...

Väddö Kanal

söndag 15 juli 2012 Grisslehamn, Stockholms län, Sverige

[u]Söndag:[/u]
Distans: 24,9 M, Vind: NE 5 m/s, FÖG: 5,1 kn.
Strax efter avfärd från Lidön började regnet som sedan skulle följa oss resten av dagen. På grund av regnet blev sikten dålig. Vinden var svag och vi beslöt att gå för motor upp mot Väddö kanal. Vi var dock inte ensamma, vi mötte flera andra båtar, bl.a. ett gäng jolleseglare på seglarskola. Ju närmare vi kom kanalen desto smalare blev farleden.

Väddö kanal börjar vid Bagghusbron som har segelfri höjd på 5m vilket gör att det krävs broöppning för segelbåtar. När vi kom fram till bron ringde vi brovakten för att beställa broöppning, vilket kan ske en gång i timmen på halvtimme. Vi kom fram till bron med 10 minuters marginal. I väntan på broöppning lade vi till vid pollare vid brofästet. Bron passerades utan dramatik. Vi mötte flera båtar som färdades i motsatt riktning. Nästa del av kanalen är väldigt smal och endast ca 3 meter djup. Det var en mysig färd och vi ångrade inte vårt vägval. Kanalen tar slut vid Älmsta där ytterligare en broöppning behövs för passage. Denna bro öppnas en gång i timmen på hel timme, vilket gör att man har 30 minuter på sig att ta sig mellan broarna. Det blev en kamp mot klockan och vi tummade på kanalens 5 knops hastighetsbegränsning för att hinna fram i tid. Just som vi rundade sista böjen i kanalen innan bron såg vi bron börja öppnas. Bron är öppen i 7 minuter och vi han gott och väl slinka igenom.

Regnet som hade haft ett uppehåll just under kanalfärden började nu ösa ner igen. Vi var redan blöta som dränkta katter och nu gjorde sig även kylan påmind. Vi slog på centralvärmen i båten (en värmerörslinga genom hela båten som värms upp antingen med en fotogenkamin i ruffen eller via motorn) för att få varmt tills vi kom fram. Ännu en bro passerades men denna kunde vi segla under då segelfri höjd är 17 meter och vår totalhöjd är ca 13 meter. Vid 18-tiden anlände vi till Grisslehamns Marina, vår natthamn. Vi var trötta, blöta och frusna och det blev en enkel middag bestående av blodpudding och sylt. Den enda blodpudding vi hittat var COOPs egna och GEAs, ingen av dem smakar särkilt bra och vi saknade Nyhlén Hugosons blodpudding. Det regnade fortfarande och vi spände upp sittbrunnskapellet för att kunna torka våra blöta kläder. Vi gjorde bara det allra nödvändigaste, därefter kröp vi till kojs.