Selma njuter av vilodagen.
Selma njuter av vilodagen.

Öregrund

tisdag 17 juli 2012 Östhammar Ö, Uppsala län, Sverige

[u]Måndag:[/u]
Distans: 0 M, Vind Växlande, FÖG: 0 kn.
Efter en veckas segling tog vi en välbehövlig vilodag i Grisslehamn till skeppshundens stora lycka. Robert och Selma kunde inte sova lika länge som Sofie ville så det blev uppstigning vanlig tid i alla fall. Efter frukost och övriga morgonbestyr skulle Sofie städa båten. Det blev dammsugning, dammning och rollning med klädvårdsrulle. Robert gick på toaletten så länge. Efter detta tog vi tvåbenta en skön varm dusch.

Då kylskåpet och skafferiet behövde fyllas på gick vi en tur på byn och hittade ett ICA Nära som hade det mesta vi behövde i sitt sortiment, bl.a. nya sängkläder. Frukt och grönt inhandlades lokalproducerat på torget. Det hade varit uppehåll under morgonen men började naturligtvis ösregna just när vi skulle gå och handla. När vi kom tillbaka till båten packade vi upp varorna och tog en kort siesta. Efter det var klockan redan 16 och det var dags för tvättstugan. Efter telefonsupport från Gun lyckades Sofie tvätta både nya och gamla sängkläder samt lite övrigt. Robert lagade kräftsoppa till middag, vilken avnjöts i sittbrunnen till en vacker kvällssol. Efter middagen invigdes Omnian med att baka morotskaka. Resultat blev lyckat.

[u]Tisdag:[/u]
Distans: 19,3 M, Vind: N 4 m/s, FÖG: 4,7 kn.
Avseglade från Grisslehamn kl 12:30. Vi var som vanligt bland de sista att lämna hamnen. Satte segel kort efter avfärd men ångrade oss ganska snabbt då det var motvind med svag vindstyrka och vi skulle genom en krokig farled. Seglen byttes mot järngenuan och vi tuffade på i stadig takt mot Öregrund i strålande solsken. Vi anlände Öregrund kl 16:30 och blev hänvisad en plats på utsidan av segelbåtsbryggan där vi förtöjde med boj i aktern. Segelbåtarna strömmade in till hamnen och snart låg vi som packade sillar. Efter att vi ställt iordning båten efter färden gick vi en promenad i de mysiga samhället. Vi åt en mjukglass på kajen och kompletteringshandlade på ICA.

När vi kom tillbaka till båten lade vi om förtöjningslinorna till mjukare rep så att det inte skulle "gnirka" under natten. Det svallade en hel del inne i hamnen p.g.a. motorbåtar som inte har vett att sakta ner i hamnbassängen. Till middag åt vi marinerad stekt kyckling med pasta och sallad. Vi hade efter middagen tänkt ta en dusch men varmvattenberedaren var trasig, Sofie gjorde ett försök men kom ut ganska snabbt, det fanns bara kallvatten.

Nu kryper vi till kojs för att imorgon orka ta oss an Gävlebukten.