Skeppshunden njuter inte av färden!
Skeppshunden njuter inte av färden!

Storjungfrun

fredag 20 juli 2012 Söderhamn Ö, Gävleborgs län, Sverige

[u]Fredag[/u]
Distans: 30,2 M, Vind: Växlande 2-4 m/s, FÖG: 5,0 kn.
Idag hade vi ingen brådska att stiga upp eftersom vi väntade på posten till fiskaren i Bönan. Vi ägnade morgonen åt dusch och tvätt. Robert gjorde ett försök att åtgärda vår läckande toalett genom att byta ut pumpen, men det visade sig att nya backventiler krävs. Reservpumpen var ännu sämre så det var bara att byta tillbaka, men övning ger färdighet...

Vi sparade lite tid genom att fiskaren i Bönan levererade våra reservdelar direkt till bryggan och vi behövde därmed inte åka in till samhället Bönan och hämta upp dem. Vi lämnade Huseliiharen vid 14-tiden och styrde ut på havet.

Strax väster om Purrutsgrund rullade vi ut genuan men var tvungna att rulla in den igen, vinden var för svag. Trots den svaga vinden var sjön grov med höga långa dyningar. Det blev en lång och ganska trälig färd i den grova sjön. Skeppshunden trivdes inte!

Vårt GPS-kort tog slut strax norr om Öregrund och vi får nu helt lita till gammal hederlig navigation. Vi passade på att testa autohelmen (automatisk styrhjälp), vilken visade sig fungera utmärkt. Vid kl 20 styrde vi in i hamnen på Storjungfrun. Hamnen var så gott som full men folket i båtarna var mycket hjälpsamma och gjorde plats för oss. Vi blev varnade för den dåliga ankarbottnen i hamnen och för den starka vind som var utlovad till natten. Vi blev erbjudna att lägga en spring till grannbåten för att inte åka in i betongkajen när vinden tilltar.

Efter att Sofie och Selma tagit en promenad på den mysiga, pittoreska ön åt vi kassler med kantareller som Robert tillagat. Vi somnade till regnsmatter mot förpiksluckan.