Bratislava

tisdag 28 augusti 2012 Bratislava, Slovakien

Nu ar jag i Bratislava och idag har jag varit ute lika lange som jag var totalt forra aret. Har dock cyklat betydligt kortare a andra sidan har det varit andra faktorer som har gjort det jobbigare denna gangen. Men forst vad har hant sen sist?

Jag rundade av sista kvallen i Brno med en kopp kaffe och gick och lade mig. Steg upp pa morgonen och lyckades med fara for liv och lem att slapa ut cykel och utrustning ur vandrarhemmet utan att vare sig orsaka for mkt ljud eller nagon skada. Sedan drog jag ivag likt en mustang pa prarien. Det var skont att antligen kanna att man kunde cykla igen, nar det var valdigt fa och korta backar och lutningar. Utover att jag cyklade fel samt fick fel instruktioner av en person jag fragade sa var det en fantastik dag. Jag stannade i en stad och sov pa ett hotell samt tog ett bad.

I morse steg jag upp och at den samsta hotellfrukosten ever innan jag drog ivag. Finns inte sa mycket att saga om cyklingen egentligen. Jag anlande har runt 10-11 och har skaffat mig ett studentrum dar jag kommer att bo idag och i morgon. Visst skulle jag kunna fortsatta till Budapest redan i morgon, i synnerhet eftersom de har helgdag har i morgon. Men samtidigt jag har semester och ska jag halla i langden ar det viktigt att vila. Hoger kna har aven borjat spoka pa plan mark sa jag far se hur lange det haller innan det blir ohallbart.

Jag skrev i borjan att det finns vissa saker som ar jobbigare med denna resa an forra aret. Den jobbigaste och samtidigt mest stimulerande ar att man maste vara pa G hela tiden. Dels genom att standigt halla orienteringen sa man inte snurrar bort sig samt se till att man hittar nagonstans att sova varje kvall. Man maste halla koll pa kropp och hygien som varsta elitidrottaren, ater och dricker jag tillrackligt-funkar solkramen fortfarande-ar mina sar infekterade och sedan ar det den sociala isoleringen. Visst pratar jag med manniskor da och da som jag har skrivit om tidigare. Men det ar jobbigt att inte kunna kommunicera pa sitt modersmal utover nagot telefonsamtal da och da samt att vara utlamnad att sig sjalv i frammande kulturer. Dock har det gatt forvanansvart bra med gester i kombination med engelska och skoltyskan. Det forefaller som jag lyckas gora mig hyfsat bra forstadd pa tyska vilket forvanar mig eftersom jag anser mig vara urdalig pa tyska.

Nu ska jag dock ga och utforska Bratislava. Beroende pa tid och annat sa kommer det eventuellt lite bilder senare ikvall. Planen i ovrigt ar att stanna har till och med torsdag morgon da jag drar vidare mot Budapest.