Tårarna sprutade i Tall 1:an !!

måndag 10 september 2012 Skellefteå N, Västerbottens län, Sverige

Vi jobbade med att skriva ner låtar i form av siffror på gehöret..Det blev en väldigt rolig lektion då Mathias stod med en pekpinne och pekade på siffror. Vi skulle sjunga tonen han pekade på. Kändes lite som i filmen Sound of music:) Gick okej i början men när han ökade blev det tillslut en enda röra av allas olika toner! Vi fick även skriva ner melodier som han spelade på pianot. Rolig övning!

På kvällarna har det varit full rulle som vanligt. Tisdagen tog nog priset då vi först körde volleyboll och sen fortsatte med Yoga och bastubad senare på kvällen. Ni skulle nog skrattat om ni sett oss, ett gäng stela musiker som försökte utföra yoga! Men vi gjorde alla ett tappert försök, somnade sött allihop och hade sjuk träningsvärk dagen efter..

Onsdagar och fredagar har vi alltid blockdag. Det betyder att vi har en heldag i ett ämne. I Onsdags hade vi Improvisation. Vår första uppgift var att känna oss trygga och avslappnade så vi fick lägga oss som en stor stjärna med våra huvud emot varandra och hålla i varandras händer. Uppgiften var att försöka känna en gemensam puls. Första steget var att bli avslappnad och känna att vi blev begravda i len sand. Det var en skön morgon med härliga musikstycken vilket gjorde att en del somnade så avslappnade de blev.

Senare på dagen fick vi stå i en stor ring. Vi skulle tillsammans göra ett beat och alla var tvugna att sola.. Jag tycker det är jobbigt, man får prestationsångest när alla är så duktiga. Men som jag sagt tidigare är det en skön grupp. Alla bjöd på sig själv då vi skulle improvisera en känsla. Efter att vi improviserat vår lilla del stannade vi upp och fick gissa vilken känsla man hade valt. Det var svårt att tänka både på att agera och lyckas improvisera något bra med rätt toner! Hela dagen fortsatte sedan med roliga övningar..

På blockdagen i fredags övade vi inför vårt första Café som vi ska ha nästa torsdag. Vi fick repa våra låtar tillsammans med bandet och även lägga stämmor till kören som ska vara bakgrundssångare. Det är så roligt! Min låt är dock den enda som inte passade med stämmor, men den blir nog bra ändå;)

Helgen blev väldigt lugn. Vi åkte in till stan och köpte 14 VHS filmer, massa godis och chips. Vi samlades alla vid ett enormt gottebord och skulle slå på filmen..men..NEJ!! VHS-spelaren vägrade att ta emot banden..Efter mycket om och men och ett påhopp av killen som vi inte fungerar så bra med i huset lyckades vi få igång Moulan Rouge..Världens sorgligaste film om ni frågar mig..Det var inte många ögon som var torra. Jag var nog värst av alla då det slutade med att jag hulkade så mycket jag grät! Filmkvällen slutade med att vi alla brast ut i skratt så mycket som vi grät! De andra kollade på Hitta Nemo efteråt för att liva upp stämningen igen, men jag var helt förstörd så jag fick bädda ner mig!

Kvällen efter var det dags igen. FILMTIME! Men icke..samma visa igen. Vi försökte till och med damsuga VHSen men nä. Tur att blocket finns iaf. Vi hittade en VHS som skulle kosta endast 20 kronor..i Skellefteå! PERFEKT! Så bestämda som vi var ringde vi den stackars farbrorn som hade gått och lagt sig klockan tio på kvällen:S Den var tyvärr redan såld så det fick bli en dålig film på TV.

(Angående killen som vi inte fungerar så bra med så ska han flytta till ett annat hus. Det var dagens stora nyhet!)

Min röst nämnde jag förra veckan.. Egentligen ingen stor sak för världen men stor för mig. Jag är rädd för att sjunga ljusa toner. Tror att jag inte kan det. Undermedvetet tänker jag att låtarna är mycket högre än vad de egentligen är, vilket gör det mycket svårare att sjunga. Att försöka tänka dem och lägga dem i huvudklang istället kommer göra det mycket lättare för mig. Kruxet är då att man inte själv hör alla övertoner.(Hoppas ingen musiklärare läser detta för jag förklarar nog helt fel). För mig låter min röst bara mullrig och ful eftersom man bara fångar upp de toner som är i örats höjd och under typ. Men de som lyssnar kan höra alla tonklangerna eller vad man nu säger. Så för dem låter det fint!!

Har egentligen mer att berätta men nu väntar mina vänner i Villan. Ska träna Cafélåtarna som ska sitta imorgon..Shit! Bäst jag springer..

Ha det superbra allihop, hoppas att ni är lika lyckliga som jag är:)

Elin Christensson
Senast aktiv - från Skellefteå N, Västerbottens län, Sverige