Andreas på fina restaurangen Sa Punta
Andreas på fina restaurangen Sa Punta

Cala Millor

fredag 21 september 2012 Cala Bona, Balearerna, Spanien

Var uppe tidigt för att hinna med 05:21-tåget till Kastrup. Checkade snabbt in på maskinen, lämnade väskorna och satt i loungen vid 6-tiden. Åt frukost och gick till gaten en halvtimme senare.
Flyget avgick prick på avgångstid kl 07:05 och knappt tre timmar senare landade vi på Palmas flygplats. Efter att ha hämtat väskorna, som vi såg direkt på bandet, gick vi för att hämta vår hyrbil. Två tyska killar före oss i kön kunde inte hämta ut sin eftersom de saknade kreditkort. Senare frågade de Andreas om fick låna hans och ge honom kontanter istället, men det var han inte så sugen på. Jag gick för att leta upp guiden för att få reda på var vi skulle bo eftersom vi bokat en ospecificerad restresa. Det blev Sunwing Resort i Cala Bona, en bra deal, tyckte vi. Hotellet är trots 4+ enligt katalogen. Vi fick en bra vägbeskrivning dit och en dryg timme senare var vi framme. Fick ett rum på andra våningen med balkong mot norr med utsikt över lite berg i väster och havet i öster. Packade upp våra saker, bytade om och gick ut igen.
Stranden vid hotellet är inte så fin, men strax söder om Cala Bona ligger den längre och finare Cala Millor. Det är drygt 2 km dit längs en strandpromenad med butiker, barer och restauranger.
Vi slog oss ned på stranden och hoppade i vattnet. Vågorna var ganska höga idag.
Efter ett längre bad och lite solande fortsatte vi längs strandpromenaden för att se vad som fanns längre bort. Vi handlade bl.a. lite mat, vatten och en flaska vin. Sen gick vi den långa vägen tillbaka ganska trötta och hungriga. Tog en dusch och gick ut för att äta. Vi gick till en finare restaurang intill havet bakom hotellet. Satt i en underbar trädgård full av palmer och med havets brus som bakgrund. Det var levande fiol- och pianomusik och det hela kändes väldigt exklusivt. Vi beställde varsitt glas rosévin och till det fick vi rostade mandlar samt bröd med aioli och oliver. Till huvudrätt valde Andreas grillade kanin och jag fläskfilé med rödvinssås. Det var väldigt fint och gott. Vi bestämde oss för att slå på stort och avslutade med en dessert för menyn såg så intressant ut. Andreas åt en mandelkaka med mandelglas och jag en chokladsufflé med mandelglass, hallon- och mangosås. Det var väldigt gott, men jag tyckte mer att det var en chokladfondant och inte en sufflé.
På vägen tillbaka stannade vi och såg slutet på hotellets Eurovision-show innan vi gick upp till rummet.

Marie Petersson
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige