Jag njuter, Cala Agulla
Jag njuter, Cala Agulla

Cala Ratjada och Cala Agulla

torsdag 27 september 2012 Cala Bona, Balearerna, Spanien

Vädret var inte på vår sida idag, det regnade och var ganska svalt. Vi skyndade inte oss iväg utan kollade väderprognoserna och funderade på vad vi skulle hitta på. Vi hade i alla fall en strand kvar att besöka, Cala Agulla som ligger strax norr om Cala Bona.

Enligt prognoserna skulle solen dyka upp vid 13-tiden så vi började köra och stannade till i ett par affärer i Son Servera. Köpte en flaska vin och lite mat till stranden i en matbutik. När vi närmade oss Cala Rajada bestämde vi oss för att åka dit och kolla in den staden, den skulle vara ganska trevlig och solen såg inte ut att vara på gång.
Där fanns en lång och mysig strandpromenad med butiker, caféer och restauranger. Vi noterade att medelåldern på gästerna var avsevärt högre här och det fanns knappt några barn. Men tyskarna är som vanligt i klar majoritet. Vi gick hela vägen ned till hamnen, tittade i några butiker och sen satte vi oss på ett café och beställde cappuccino, varm choklad och en jordgubbstårtbit.

Sen gick vi tillbaka till bilen och körde till Cala Agulla som låg runt hörnan. Stranden var jättefin och låg rätt så avskilt i ett skogsområde. Idag var den nästan dessutom tom pga vädret. Trots att klockan passerat 13 för länge sedan såg vi fortfarande inte en antydning till sol. Men vattnet var varmt och skönt. Vi låg i länge och spelade även lite strandtennis. Tyvärr hade vi glömt handdukarna igen så det blev till att lufttorka så gott det gick.

Vid 17-tiden blev himlen blå i söder, men molnen stockade sig precis där solen var så den tittade tyvärr aldrig fram. Vid 18-tiden gav vi upp och körde hemåt. Hoppade in i duschen och körde sedan ner till Cala Millor för middag. Det blåste halv storm så vi satte oss inne på ett steakhouse var jag åt en ryggbiff med pommes frites och Andreas kycklingfajitas.

Gick en liten runda på gågatan och Andreas köpte en tröja. Vi stannade också till i en matbutik och köpte med oss en mindre flaska rosécava eftersom vi inte skulle klara dricka upp en flaska vi köpt vid ett tidigare tillfälle.
Sen åt vi jordnötter och drack cavan på balkongen.

Marie Petersson
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige