15 - 16 november

lördag 17 november 2012 Bangkok, Thailand

15 november
I dag avstod vi från att åka på heldagsutflykten till Bangkok. Iväg kl. 06.00 och hemkomst kl. 19.00 lät lite för häftigt. Vi tog det lugnt på stranden och åkte till skräddaren på eftermiddagen. Mina byxor var nästan klar men inte skjortorna. Det verkar som att han har tagit på sig lite för mycket eftersom flera uppmanades komma tillbaka senare.

Middag på PH Fish Café och som vanligt var vi några som stannade på Buffalo Bill och lyssnade på Kurt och hans fru. Dessutom hoppade Mike, en amerikansk turist, in ibland och hjälpte till att sjunga.

16 november
Förmiddagsutflykt i lite regn till ett jättefint akvarium med massor av olika fiskar, sköldpaddor och andra av havens djur. Häftigt med en tunnel genom akvariet där man var omgiven av hajar och andra fiskar.

Vi stannade vid ett tempel som vaktas av tama apor, som redan när bussen körde fram satt och väntade på de bananer som de vet att besökare har med sig. Efter att ha matat dem åkte vi vidare till det vita templet, där Thomas berättade en del om buddismen och om munkarnas liv. Vi hade tur när vi skulle åka därifrån eftersom det kom en kille på MC med en glasslåda i sidovagnen.

På eftermiddagen tog bussen oss mot Klaeng. Först tittade vi på den tredje största Buddastatyn i Thailand. En jättefigur i guld och upp till den var det över hundra trappsteg. Därefter åkte vi till floden och steg ombord på en stor flotte som drogs av en eka med utombordare. Vi fick god mat och när mörkret föll åkte vi in på en liten biflod. Efter ett tag såg vi flera svärmar med eldflugor som satt i träden och blinkade som lysdioder.

Ett snabbt stopp på Buffalo Bill innan det var dags att gå till hotellet.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige