17 - 18 november

måndag 19 november 2012 Rayong, Rayong, Thailand

17 november
Bertil fick sista oljemassagen på morgonen och Barbro valde fotmassage och manikyr. Hos skräddaren var några av Barbros kläder klara och resten ska vara det på måndag liksom Bertils skjortor och byxor.

Slappardag med lunch på rummet, yoghurt, ost och mörkt bröd från Poppis bageri. Bertil uppdaterade Resdagboken för 15 och 16 november. Varmt och mycket fuktigt. Svetten forsade nedför kroppen, men man ska inte klaga. Nästa vecka kommer vi att sakna det.

18 november
Kl. 10 bar det iväg med bussen till den jättestora fruktodlingen i Suphattra Land. I gasdrivna öppna små minibussar åkte vi runt och tittade på hur många olika frukter växer.

Vi besökte också en odling med orkidéskott och smakade på färsk honung. Dessutom visade man hur man skördar saven från gummiträden. Besöket avslutades med att vi fick äta hur mycket som helst av durian, bananer, mangosteen, dragon fruit, salaka, jack fruit, carambola, rambutan, longan, grape, jujube, rose apple, longkong, pomelo, mango, passionsfrukt, papaya, ananas med mera.

Vi åkte sedan till ett stort varuhus i Rayong där vi vandrade runt i ca två timmar. Dagen avslutades med middag på den fantastiska restaurangen Tamnanpar mitt ute i skogen. En mycket rik thailändare fick för 15 år sedan en idé att han skulle förvandla ett område med träskmark till regnskog och med en sagolik restaurang i mitten. Det finns dammar med små och jättestora fiskar, svarta svanar och vattenfall. Vi serverades rostade cashewnötter, kycklingsoppa, friterade räkor, grillade revbensspjäll, hjortkött, stekt fiskfilé med röd curry och cocoscreme samt wookade grönsaker och krokodilkött. Den härliga middagen avslutades med en fruktdessert.

Kvällen avslutades för ovanlighets skull inte med ett besök på Buffalo Bill.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige