19 - 20 november

onsdag 21 november 2012 Rayong, Rayong, Thailand

19 november
Utflykt igen. Först åkte vi igenom ett litet fiskeläge och ut på piren för att få överblick över det och öarna utanför. Dessutom kunde vi ovanför fiskeläget se det hus som Carl-Gustaf och Silvia lånade över ett nyår. Här kunde de gå ostörda och handla bröd m.m. utan att någon brydde sig om dem.

Nästa stopp var i ett exklusivt villaområde med många fina villor, stenskulpturer och grönområden. Därefter åkte vi till en trädgårdsmästare som specialiserat sig på orkidéer. Många av arterna hängde som amplar utan någon jord, utan får näring via sina luftrötter. Slutligen stannade vi vid minnesparken över nationalskalden Sunthorn Phu.

Efter utflykten träffade vi två svenskar, Agneta och Tommy, som visade huset som de hyr här i fyra veckor. Det visade sig att vi har gemensamma bekanta i Uppsala. En snabb lunch och sedan bar det av till skräddaren. Bertils två skjortor och långbyxor med avtagbara ben var klara liksom Barbros kjol. Efter lite letande dök också Barbros blus upp och all var frid och fröjd.

Efter middagen samlades järngänget på Buffalo Bill för sista gången. Det var inte så många andra gäster där. Kurt, den duktiga sångaren från Filippinerna, var naturligtvis där och underhöll. Han lyckades lura upp några av oss på scenen för att tillsammans sjunga några gamla godingar.

20 november
Sista dagen i Mae Phim började molnigt och med åskmuller men framåt lunch har solen trängt fram. Bad i havet och poolen och sedan gemensam middag uppe på hotellets terrass innan det var dags för buss till flygplatsen kl. 19.00.

Incheckning och övrigt på flygplatsen gick väldigt smidigt och strax efter midnatt lyfte vi mot Sverige. Tack vare det generösa benutrymmet som finns i Thai Airs plan kunde vi faktiskt sova en del av den ca 11 timmar långa resan.

Vid ankomsten till Arlanda stod Högbergs Buss och väntade och körde oss till Uppsala. Där tog vi farväl av våra mycket trevliga medresenärer och kom överens om att ordna en återträff någon gång i februari, visa foton, prata minnen och äta thaimat.

Bertil Ellvén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige